دوره 5، شماره 2 - ( 1393 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 160-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alavi Moghaddam S B, Kheirabadi M. The Study of Core Vocabulary in Children´s Stories and Poems of “Roshde Noamuz” Magazine. LRR 2014; 5 (2) :139-160
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10709-fa.html
علوی مقدم سید بهنام، خیرآبادی معصومه. بررسی واژگان پایه در متن‌های داستانی و شعرهای مجله «رشد نوآموز». جستارهای زبانی. 1393; 5 (2) :139-160

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10709-fa.html


1- دانشیار زبان‌شناسی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (6888 مشاهده)
مخاطب شناسی در آفرینش آثار ادبی، آموزشی و کمک آموزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است و این موضوع به هنگام نگارش متون ویژه کودکان اهمیت بیشتری پیدا می کند. متخصصان ادبیات و آموزش کودکان و نوجوانان به این موضوع واقف هستند که کاربرد واژگان و ساختارهای دشوار در متن، آموزش را مختل کرده و احساس لذت خواندن را در کودکان از بین می برد. بنابراین در نگارش متون آموزشی و کمک آموزشی توجه به گروه سنی مخاطبان برای استفاده از واژگان پایه، یعنی واژگانی که بیشتر افراد در یک گروه سنی آن ها را فهمیده و به کار می برند، اهمیت زیادی دارد. در این تحقیق، با در نظر گرفتن طرح واژگان پایه از نعمت زاده و همکاران (1390)، میزان کاربرد این واژگان در 20 اثر (10 داستان و 10 شعر ) منتخب از مجله «رشد نوآموز» سال 1390 را بررسی کرده ایم. نتایج این تحقیق در نگارش و نیز بازبینی آثار ویژه کودکان مقطع ابتدایی کاربرد دارد. هدف از انجام چنین تحقیقاتی، شناسایی واژگانی است که کودکان ایرانی در تمام نقاط کشور آن ها را می فهمند تا هنگام تهیه محتوای آموزشی از واژگان نامفهوم و دشوار استفاده نشود.
متن کامل [PDF 1362 kb]   (3838 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان|تربیت معلّم
انتشار: 1393/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.