دوره 9، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 35-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirini A, Ghiasian M, Afkhami A, AhmadKhani M. Multimodal Analysis of Animated Hollywood Film Fantastic Mr. Fox. IQBQ. 2018; 9 (2) :35-61
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-11913-fa.html
شیرینی اکبر، غیاثیان مریم السادات، افخمی عقدا علی، احمدخانی محمدرضا. تحلیل پویانمایی آقای فاکس شگفت‌انگیز بر اساس رویکرد چندوجهیت. جستارهای زبانی. 1397; 9 (2) :35-61

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-11913-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- دانشیار گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، m_ghiasian@pnu.ac.ir
3- استاد گروه زبان‌شناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- دانشیار گروه زبان شناسی و زبان های خارجی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (619 مشاهده)
این نوشته به واکاوی ماهیت و کارکردهای ایدئولوژیک سینمای هالیوود در پویانمایی آقای فاکس­شگفت­انگیز، محصول سال 2009 برای ردۀ  سنی کودک و نوجوان، با بهره­گیری از رویکرد نوینِ چندوجهیت
می­پردازد. هدف اصلی پژوهش تبیین راهبردهای گفتمان­مداری است که به مدد آن­ها سواد بصری و به تبع آن نظام اندیشگانی بینندگان فیلم هم­سو با گفتمان جهانی­سازی و بایسته­های آن، مثل مصرف­گرایی و نفی ارزش­های بومی و ملی، سامان می­یابد. چندی است گفتمان جهانی­سازی در صدد ایجاد پیوند میان کودکان، فرهنگ مصرف­گرایی و سینمای هالیوود است. به همین خاطر با تمرکز بر مسائلی چون جهانی­سازی و مصرف­گرایی، و بازیگران این عرصه، در صدد پاسخ­گویی به این سؤالات هستیم: بازنمود هویت فرهنگی از طریق سازوکارهای چندوجهیت چگونه است؟ رابطۀ بین چندوجهیت و تجربۀ زیست­جهان چگونه است؟ بازنمودهای چندوجهی چگونه شخصیت­های ارائه­شده و مجازی را به قهرمانان زنده و واقعی تبدیل می­کند؟ کارآمدترین وجه­های ایدئولوژی­ساز در تجاری­سازی سینمای هالیوود چیست؟ یافته­های این پژوهش با بهره­گیری
از جوهرۀ انتقادی چندوجهیت، نشان­دهندۀ  کارکردهای ایدئولوژیک مستتر در پویانمایی­هاست. با رمزگشایی از دوگانۀ ما (انسان­ها، غربی­ها) و آن­ها (حیوانات) نشان می­دهیم که مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع غیرغربی ـ که حیوانات نمایندگان آن هستند ـ چگونه بازنمایی می­شود. برای رسیدن به آرمان­شهر موعود غرب، حیوانات چگونه با اقرار به ضعف­ها و نداشته­های خود پذیرای فرهنگ غربی
می­شوند؛ و مهم­تر اینکه، چگونه بینندگان با هم­ذات­پنداری با حیوانات، با آن­ها ابراز هم­بستگی و همدلی
می­کنند. همۀ این فرایندها مستلزم مشروعیت­بخشی به گفتمان سینمای هالیوود هستند که با دست­کاری سواد بصری بینندگان فیلم محقق می­شود.

 

 
متن کامل [PDF 1002 kb]   (202 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول