دوره 9، شماره 3 - ( 1397 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 273-296 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

motaghizadeh E, Parvini K, Mousavi S R. Pathology of Reading Skill of Students in the Arabic Language and Literature (Case Study: undergraduate students). IQBQ. 2018; 9 (3) :273-296
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-12615-fa.html
متقی زاده عیسی، پروینی خلیل، موسوی سیدرضا. ارزیابی مهارت خواندن دانشجویان کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی . جستارهای زبانی. 1397; 9 (3) :273-296

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-12615-fa.html


1- دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، motaghizadeh@modares.ac.ir
2- استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشگاه تربیت مدرس- تهران
چکیده:   (451 مشاهده)
مهارت خواندن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زبانی است و از شروط موفقیت در یادگیری زبان دوم، تسلط بر این مهارت است؛ اما دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی که در شرف دانش‌آموختگی هستند و حتی بسیاری از دانش‌آموختگان این رشته نمی‌توانند متون عربی را صحیح و روان بخوانند. ازاین‌رو، می‌خواهیم با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و روش پیمایشی، مهارت خواندن دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی را ارزیابی، نقاط ضعف آنان در این مهارت را شناسایی و راهکارهایی را به‌منظور بهبود آموزش مهارت خواندن ارائه کنیم. نمونۀ آماری پژوهش حاضر را 124 دانشجوی ترم هشتم مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی در 12 دانشگاه دولتی ایران تشکیل داده‌اند که 41 نفر از آن‌ها مرد و 83 نفر زن هستند. ابزار به‌کاررفته در این پژوهش، آزمون محقق‌ساخته است که برای اولین‌بار در رشتۀ زبان و ادبیات عربی برای مهارت خواندن طراحی شده و برای طراحی آن، از الگوهای موجود در کشورهای عربی استفاده کردیم. یافته‌ها نشان می‌دهند که دانشجویان مهارت خواندن را به‌خوبی کسب نکرده‌اند و با اینکه در ترم آخر هستند و اغلب دروس کارشناسی را گذرانده‌اند، در همۀ سطوحی که متخصصان زبان عربی برای مهارت خواندن ذکر کرده‌اند، با ضعف مواجه هستند. اصلی‌ترین دلیل این مشکل، وجود نداشتن درسی خاص برای مهارت خواندن در سرفصل درسی است.
 
متن کامل [PDF 277 kb]   (153 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول