دوره 8، شماره 2 - ( 1396 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 1-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaili S, Mottaqi E. An investigation of effect of critical thinking skills on reading comprehension of literary Arabic texts among Iranian Language and Literature Arabic students. IQBQ. 2017; 8 (2) :1-23
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-1443-fa.html
اسماعیلی سجاد، متقی زاده عیسی. بررسی تأثیر مهارت های تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در ایران. جستارهای زبانی. 1396; 8 (2) :1-23

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-1443-fa.html


1- دانش آموخته رشته زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشیار رشته زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (1511 مشاهده)
بررسی تأثیر مهارت‌های تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در ایران
مهارت درک مطلب یکی از مهارت‌های اساسی و مهم برای فهم معنا و افکار موجود در متن است. توجه به این مهارت در دروس متون ادبی یکی از مهم­ترین موضوعات حوزه آموزش زبان به شمار می‌رود. استفاده از روش‌های صحیح تدریس متون ادبی می­تواند در تقویت مهارت خواندن و درک مطلب دانشجویان نقش ایفا کند. تدریس این متون بر مبنای مهارت­های تفکر نقادانه، علاوه بر تحقق تمامی اهداف متون ادبی، درک مطلب دانشجویان را نیز بهبود می­بخشد. هدف جستار حاضر، بررسی تأثیر مهارت‌های تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی نزد دانشجویانِ مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی است. روش مورد استفاده، روش نیمه‌تجربی بود. نمونه آماری پژوهش 64 نفر از دانشجویان ترم سوم رشته زبان و ادبیات عربی بود که به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه کنترل با روش سنتی و گروه آزمایش با روش مبتنی بر مهارت­های تفکر نقادانه آموزش داده شدند. یافته‌ها نشان داد بین علمکرد دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد و استفاده از مهارت‌های تفکر نقادانه در تدریس متون ادبی عربی بر مهارت درک مطلب دانشجویان تأثیر دارد.
 
متن کامل [PDF 392 kb]   (1061 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code