دوره 11، شماره 3 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 29-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi F, Birunrah B. Semiosis in Visual and Textual Texts of Advertising Billboards :A Functional Approach. LRR 2020; 11 (3) :1-29
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-16249-fa.html
کاظمی فروغ، بیرون راه بهناز. شیوه‌های معناپردازی در تصویر و کلام بیلبوردهای تبلیغاتی با رویکردی نقش‌گرا. جستارهای زبانی. 1399; 11 (3) :1-29

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-16249-fa.html


1- عضو هیات علمی و مدیر گروه زبانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2- گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (3528 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی برخی از بیلبوردهای تهران از منظر نقش­گرایی با توجه به ویژگی­های نشانه­شناسی اجتماعی و نشانه­معناشناسی است. نقش ارتباطی و کاربردشناختی اصلیترین نقش زبان در رویکردهای نقش­گراست. بیلبوردهای تبلیغاتی ابزارهایی هستند که سعی در برقراری ارتباط و انتقال پیام به مخاطب دارند. در این پژوهش، بیلبوردها که حاوی متون دیداری و کلامی‌اند، مطابق سازوکارهای نظری دستور نظام‌مند از نظر فرانقش‌های تجربی، بینافردی و متنی و  نشانه ـ معناشناسی برای نیل به شیوه‌های معناپردازی تحلیل شده‌ است. یافته‌ها بر کارایی مطلوب این نظریۀ نقش­گرا در حوزۀ بیلبوردهای تبلیغاتی صحه گذاشت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رویکرد نقش­گرای هلیدی با ویژگی‌های نشانه‌شناختی اجتماعی، انگاره­ای مناسب برای نیل و حصول شیوه­های بیان معناست و به­خوبی می‌تواند اساس طبقه‌بندی و تحلیل و تبیین کلام و نیز تصویر باشد. در این بیلبوردها بخش کلامی کارکرد اطلاعاتی و بخش تصاویر کارکرد عاطفی دارند. این مقاله نشان می‌دهد که خوانش معنا در متون چندلایۀ بیلبوردها به طرق متفاوت انجام می‌شود و تبلور و تجلی فرانقش‌های یاد­شده مبین این واقعیت است که هر بیلبورد در­حقیقت، متنی واحد و یکپارچه است و انسجامی که از تجمیع لایه‌های کلامی و تصویری در آن برقرار می‌شود، بستری مناسب را برای معناپردازی مفاهیم مختلف و انتقال آن به مخاطبان فراهم می‌آورد.
 
واژه­های کلیدی: معناپردازی، فرانقش‌های تجربی و متنی و بینافردی، استعاره، پیوند بینامتنیهدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی برخی از بیلبوردهای تهران از منظر نقش­گرایی با توجه به ویژگی­های نشانه­شناسی اجتماعی و نشانه­معناشناسی است. نقش ارتباطی و کاربردشناختی اصلیترین نقش زبان در رویکردهای نقش­گراست. بیلبوردهای تبلیغاتی ابزارهایی هستند که سعی در برقراری ارتباط و انتقال پیام به مخاطب دارند. در این پژوهش، بیلبوردها که حاوی متون دیداری و کلامی‌اند، مطابق سازوکارهای نظری دستور نظام‌مند از نظر فرانقش‌های تجربی، بینافردی و متنی و  نشانه ـ معناشناسی برای نیل به شیوه‌های معناپردازی تحلیل شده‌ است. یافته‌ها بر کارایی مطلوب این نظریۀ نقش­گرا در حوزۀ بیلبوردهای تبلیغاتی صحه گذاشت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رویکرد نقش­گرای هلیدی با ویژگی‌های نشانه‌شناختی اجتماعی، انگاره­ای مناسب برای نیل و حصول شیوه­های بیان معناست و به­خوبی می‌تواند اساس طبقه‌بندی و تحلیل و تبیین کلام و نیز تصویر باشد. در این بیلبوردها بخش کلامی کارکرد اطلاعاتی و بخش تصاویر کارکرد عاطفی دارند. این مقاله نشان می‌دهد که خوانش معنا در متون چندلایۀ بیلبوردها به طرق متفاوت انجام می‌شود و تبلور و تجلی فرانقش‌های یاد­شده مبین این واقعیت است که هر بیلبورد در­حقیقت، متنی واحد و یکپارچه است و انسجامی که از تجمیع لایه‌های کلامی و تصویری در آن برقرار می‌شود، بستری مناسب را برای معناپردازی مفاهیم مختلف و انتقال آن به مخاطبان فراهم می‌آورد.
 
 
متن کامل [PDF 540 kb]   (1407 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
انتشار: 1399/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.