دوره 9، شماره 5 - ( 1397 )                   جلد 9 شماره 5 صفحات 197-239 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Janfeshan K. Investigating Iranian New Senior High School Book (Vision 1) Based on Book Evaluation Checklist from Kermanshah EFL Teachers' Perspective . IQBQ. 2018; 9 (5) :197-239
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-16583-fa.html
جانفشان کامران. ارزیابی کتاب انگلیسی پایۀ اول متوسطه، دورۀ دوم (ویژن ۱) بر اساس چک‌لیست از دیدگاه دبیران انگلیسی شهر کرمانشاه. جستارهای زبانی. 1397; 9 (5) :197-239

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-16583-fa.html


استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، واﺣﺪ کرمانشاه، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، کرمانشاه، ایﺮان. ، Dr.kjanfeshan@iauksh.ac.ir
چکیده:   (154 مشاهده)
انتشار کتاب‌های جدید درسی زبان انگلیسی از سوی وزارت آموزش‌ و پرورش پس از دو دهه، واکنش‌های مختلفِ  متخصصان و دبیران را در حوزۀ آموزش زبان انگلیسی در پی داشته است. هدف این پژوهش، ارزیابی کتاب ویژن ۱ (Vision 1) از دیدگاه دبیرانی بود که کتاب را در اولین سال انتشار (سال تحصیلی ۹۵-۹۶) تدریس کرده بودند. شرکت‌­کنندگان شامل ۶۶ دبیر زبان انگلیسی (۳۰ زن و ۳۶ مرد) با بیش از پنج ­سال سابقۀ تدریس بودند که از مدارس مناطق مختلف کرمانشاه به شیوۀ در دسترس انتخاب شدند. ارزیابی کتاب درسی ویژن ۱ از طریق توزیع چک‌لیست لیتز (2005) انجام و هفت معیار مطالعه شد. به­ همراه چک‌لیست از دبیران درخواست شد، به پرسش­هایی نیز پاسخ دهند و نظر خود را در مورد کتاب بیان کنند. نتایج حاصل از تحلیل کمّی و کیفی پرسش­نامه و پرسش­ها نشان داد که دبیران زبان انگلیسی از تغییر کتاب پس از دو دهه راضی هستند. علاوه بر این، دبیران زبان انگلیسی کتاب ویژن ۱ را به­سبب توجه هم‌زمان به چهار مهارت زبان، واقعی‌تربودن مطالب، ارائۀ موضوعات مورد علاقۀ دانش‌آموزان و تنوع فعالیت‌ها، سودمند ارزیابی کردند. از سوی دیگر یافته‌ها نشان داد که کتاب دارای کاستی‌هایی است که در زمان اجرا و ارائه به دانش‌آموزان آشکار شده است. نتایج این ارزیابی می‌تواند در ویرایش و تجدید چاپ کتاب در سال‌های آتی از سوی نویسندگان کتاب زبان انگلیسی و طراحان برنامۀ درسی به­کار رود.
 
متن کامل [PDF 410 kb]   (52 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول