دوره 10، شماره 2 - ( 1398 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 171-200 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadidi S, Letafati R, Shairi H, Navarchi A. The Formation of Writers’ Intercultural Identity through Writing Practice in The Course of French Language. . IQBQ. 2019; 10 (2) :171-200
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-22354-fa.html
سدیدی سارا، لطافتی رویا، شعیری حمیدرضا، نوارچی عاطفه. شکل‌گیری -هویت بینافرهنگی فرد نگارنده از طریق نگارش در کلاس زبان فرانسه. جستارهای زبانی. 1398; 10 (2) :171-200

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-22354-fa.html


1- تربیت مدرس ، s.sadidi@yahoo.com
2- تربیت مدرس
3- استادیار آموزش زبان فرانسه، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده:   (324 مشاهده)
یاددهی/ یادگیری مهارت بینافرهنگی امروزه بخش مهمی از آموزش فرانسه به‌عنوان زبان خارجی است. مهارت بینافرهنگی به‌عنوان یک مهارت زیستی، توانایی اندیشیدن به فرهنگ خارجی و فرهنگ خودی با یک نگاه تازه و برخورد گشوده با موقعیت‌های تفاوت فرهنگی را شامل می‌شود. تدریس این مهارت
به­سبب ماهیت ذهنی‌اش با انتقال دانش از مدرس به زبان‌آموز امکان‌پذیر نیست و لازم است که  زبان‌آموز خود در موقعیت تبادل فرهنگی قرار بگیرد تا بتواند این مهارت را درونی­سازی کند. در مورد زبان‌آموزان ایرانی که فرانسه را در کشوری غیر فرانسه­زبان می‌آموزند، فراهم کردن این موقعیت‌ها در کلاس درس یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدرسان است.

با توجه به این مسئله که نگارش، به‌ویژه انواع خلاق و ذهنی آن، به رشد شخصیتی کمک می‌کند، در این مقاله ما سعی کردیم با طراحی یک سناریوی آموزشی بر اساس رویکرد بینافرهنگی کولتا، در قالب یک کارگاه نگارش خلاق، موقعیت مناسبی برای  شکل‌گیری هویت بینافرهنگی دانشجویان فرانسه فراهم کنیم.
نوشته‌های دانشجویان ازنظر کارکردهای شناختی، عاطفی و تخیلی نمره گزاری شدند. مقایسۀ به‌عمل‌آمده به کمک آزمون T مستقل بین گروه آزمایش و گروه کنترل نشان داد که اگرچه هر دو گروه موفق به ایفای نقش واسطۀ بینافرهنگی در سطح مطلوبی شده بودند، اما اعضای گروه آزمایشی، متن‌های نسبتاً طولانی‌تر و خلاقانه‌تری نوشته بودند.
 
متن کامل [PDF 298 kb]   (86 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول