دستیابی به مهارت بیان ‌شفاهی بدون نیاز به دانش صریح زبانی: بر اساس یک روش آموزش زبان با عنوان رویکرد عصب‌ زبان‌‌شناختی

نوع مقاله : مقالات علمی پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 استاد گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
کلود ژرمن و یوان نِتِن در سال ۱۹۹۷ در کانادا، با تکیه بر علوم اعصاب و نظریۀ عصب­شناسی زبان و نظریۀ عصب زبان‌شناسی در دوزبانگی میشل پارادی، روش نوینی در حوزۀ یاددهی/ یادگیری زبان خارجی با نام رویکرد عصب زبان­شناختی ابداع کردند. این روش پس از کسب موفقیت در کانادا از سال 2011 تاکنون در کشور­های دیگر نظیر چین، ژاپن، اسپانیا و فرانسه کاربرد یافت. بر اساس این رویکرد، یادگیری قواعد دستوری در ابتدای یادگیری سبب کندی و یا اختلال در مهارت بیان ­شفاهی می­شود. از این رو، در این رویکرد اولویت اصلی کسب مهارت بیان­ شفاهی در زبان­آموزان بدون فراگیری قواعد دستوری است. در این مقاله ـ که مبتنی بر روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است ـ ضمن معرفی رویکرد مذکور در پی پاسخ به این پرسش­ هستیم: چگونه مهارت بیان ­شفاهی بدون فراگیری دانش صریح (قواعد دستوری) در این رویکرد شکل می­گیرد؟

برای یافتن پاسخ به این پرسش، فرایند یادگیری زبان خارجی طبق رویکرد مذکور بررسی می­شود. پرسش دیگر این تحقیق این است که رویکرد عصب زبان‌شناختی زبان تا چه اندازه می­تواند در کسب مهارت بیان ­شفاهی در زبان فرانسه نزد زبان­آموزان ایرانی مؤثر باشد؟ برای یافتن پاسخ، یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش انتخاب شد. مطالعۀ تجربی ـ مقایسه­ای (تحلیل کمی) و نظرسنجی ( تحلیل کیفی) انجام گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق، زبان­آموزانی که با رویکرد مذکور زبان فرانسه را یاد گرفته­اند، نتایج بهتری از نظر میزان دقت در بیان ­شفاهی کسب می­کنند، حین مکالمه اشتباهات زبانی کمتری را مرتکب می­شوند و خود­تصحیحی نیز در میان این زبان­آموزان بسیار زیاد است.


کلیدواژه‌ها

موضوعات


Fabbro, F., (2001). The Bilingual Brain: Cerebral Representation of Languages. Brain and Language, 79, 211–222.
Gashmardi, M.R. (2017). Cognitive Teaching: Importance of Cognitive Neuroscience in the Teaching of Foreign Languages. Recherches en Langue et Littérature Françaises. Volume 8, Issue 4. Pp. 47-70.
Germain, C. (2013). Pour une nouvelle approche de l'enseignement de la grammaire en classe de langues – Grammaire et approche neurolinguistique (ANL), Revue japonaise de didactique du français, Vol. 8, no 1, 172-187
Germain, C. (2017). L'approche neurolinguistique (ANL) Foire aux questions. Montreal: Myosotis Press.
Germain, C., Ricordel, I., & Liang, M. (2015). Évaluation de l'approche neurolinguistique (ANL) auprès d'apprenants chinois de français en première et en deuxième année
Gürel, A. (2004). Selectivity in L2-induced L1 attrition: A psycholinguistic account. Journal of Neurolinguistics, 17, 53–78.
Hecaen, H. 1968. L'aphasie. In A. Martinet (ed.), Le langage (pp. 390-414). Paris:Gallimard.
Marini, A., Tavano, A., Fabbro, F. (2008).Assessment of linguistic abilities in Italian children with Specific Language Impairment. Neuropsychologia, 46, 2816–2823.
Netten, J. & Germain, C. (2012). A new paradigm for the learning of a second or foreign language: The neurolinguistic approach. Neuroeducation, 1(1), p. 85-114.
Netten, J. & Germain, C. (2011) Impact de la conception de l’acquisition d’une langue seconde ou étrangère sur la conception de la langue et de son enseignement. Synergies Chine, 6:‎ 25-36.
Netten, J. & Germain, C (2002) Fondements d’une approche transdisciplinaire en FLE/FL2 : le français
intensif au Canada. Cahiers du Français Contemporain, no 10, coordonné par Veronica Pugibet et
Nathalie Gettliffe-Grant, 13-33 (Actes du Colloque de Lyon).
Netten, J. & Germain, C. (2001). La précision et l'aisance en langue seconde ou étrangère. Synergies Corée(1), 78-97.
Obler, L.K., & Albert, M.L. 1977. Influence of aging on recovery from aphasia in
polyglots. Brain and Language, 4: 460-463.
Paradis, M. (1994). Neurolinguistic aspects of implicit and explicit memory: Implications for bilingualism. In N. Ellis (Réd.), Implicit and explicit learning of second languages (pp. 393-419). London, England: AcademicPress.
Sharifi, Sh. (2005). The diffrences between first and second language from neurolinguistic point of view. first conference of the Iranian Linguistics Society. Allameh Tabatabai Universiy, Tehran, Iran.
Ullman, M.T., Pancheva, R., Love, T., Yee, E., Swinney, D., Hickok, G. (2005). Neural correlates of lexicon and grammar: Evidence from the production, reading, and judgment of inflection in aphasia. Brain and Language, 93, 185–238.