دوره 10، شماره 4 - ( 1398 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 31-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MOHAMMADI E, Gashmardi M R, Rahmatian R, Shairi H. Acquiring Oral Communication Skill without Explicit Knowledge: a Neurolinguistics Approach. IQBQ. 2019; 10 (4) :31-54
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-28453-fa.html
محمدی الهام، گشمردی محمود رضا، رحمتیان روح الله، شعیری حمیدرضا. دستیابی به مهارت بیان ‌شفاهی بدون نیاز به دانش صریح زبانی: بر اساس یک روش آموزش زبان با عنوان رویکرد عصب‌ زبان‌‌شناختی. جستارهای زبانی. 1398; 10 (4) :31-54

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-28453-fa.html


1- دانشجوی دکتری آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، m.gashmardi@modares.ac.ir
3- دانشیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- استاد گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (375 مشاهده)
کلود ژرمن و یوان نِتِن در سال  ۱۹۹۷ در کانادا، با تکیه بر علوم اعصاب و نظریۀ عصب­شناسی زبان و نظریۀ عصب زبان‌شناسی در دوزبانگی میشل پارادی، روش نوینی در حوزۀ یاددهی/ یادگیری زبان خارجی با نام رویکرد عصب زبان­شناختی ابداع کردند. این روش پس از کسب موفقیت در کانادا از سال 2011 تاکنون در کشور­های دیگر نظیر چین، ژاپن، اسپانیا و فرانسه کاربرد یافت. بر اساس این رویکرد، یادگیری قواعد دستوری در ابتدای یادگیری سبب کندی و یا اختلال در مهارت بیان ­شفاهی می­شود. از این رو، در این رویکرد اولویت اصلی کسب مهارت بیان­ شفاهی در زبان­آموزان بدون فراگیری قواعد دستوری است. در این مقاله ـ که مبتنی بر روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است ـ ضمن معرفی رویکرد مذکور در پی پاسخ به این پرسش­ هستیم: چگونه مهارت بیان ­شفاهی بدون فراگیری دانش صریح (قواعد دستوری) در این رویکرد شکل می­گیرد؟
برای یافتن پاسخ به این پرسش، فرایند یادگیری زبان خارجی طبق رویکرد مذکور بررسی می­شود. پرسش دیگر این تحقیق این است که رویکرد عصب زبان‌شناختی زبان تا چه اندازه می­تواند در کسب مهارت بیان ­شفاهی در زبان فرانسه نزد زبان­آموزان ایرانی مؤثر باشد؟ برای یافتن پاسخ، یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش انتخاب شد. مطالعۀ تجربی ـ مقایسه­ای (تحلیل کمی) و نظرسنجی ( تحلیل کیفی) انجام گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق، زبان­آموزانی که با رویکرد مذکور زبان فرانسه را یاد گرفته­اند، نتایج بهتری از نظر میزان دقت در بیان ­شفاهی کسب می­کنند، حین مکالمه اشتباهات زبانی کمتری  را مرتکب می­شوند و خود­تصحیحی نیز در میان این زبان­آموزان بسیار زیاد است.
 

 
متن کامل [PDF 322 kb]   (151 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول