دوره 13، شماره 6 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 6 صفحات 200-167 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabani K, Vahedi R. The Role of Class Participation Structure in the Effectiveness of Incidental Form-focused Instruction. LRR 2023; 13 (6) :167-200
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-31406-fa.html
شعبانی کریم، واحدی ریحانه. نقش ساختار مشارکت کلاسی در اثربخشی رویکرد توجه به فرم غیرمستقیم. جستارهای زبانی. 1401; 13 (6) :167-200

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-31406-fa.html


1- دانشیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه علامه محدث نوری، نور، ایران. ، k.shabani@mohaddes.ac.ir
2- کارشناس ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه علامه محدث نوری، نور، ایران.
چکیده:   (1414 مشاهده)
یکی از موضوعات قابل‌توجه در زمینۀ آموزش زبان دوم، نقش ساختار مشارکت کلاسی در شکلگیری توجه به فرم غیرمستقیم در آموزش نکات گرامری است (; Lehrer & Palincsar, 2004 (Nassaji, 2010 & 2013. هدف مطالعۀ حاضر بررسی میزان کاربرد توجه به فرم غیرمستقیم در ساختارهای مشارکت کلاسی معلم ـ دانش‏آموز و اثربخشی آن در فراگیری زمان گذشته افعال باقاعده و بیقاعده از طریق فعالیت املاء ـ انشاء بود. بدین منظور، پس از برگزاری آزمون تعیین سطح برای یک گروه هفتاد نفری از شرکت‏کنندگان، 32 نفر از زبان‏آموزهای سطح پیش‌متوسط انتخاب شدند و سپس به‏طور تصادفی در سه ساختار مشارکتی (ده نفر در گروه انفرادی، دوازده نفر در گروه‏های کوچک و ده نفر در گروه کلاسی) قرار گرفتند. آموزش توجه به فرم غیرمستقیم در ده جلسه و به مدت دو ماه و نیم به طول انجامید. تعاملات  بین معلمان و دانش‌آموزان در هر سه گروه به‏صورت صوتی ضبط، بازنویسی و کدگذاری شدند. بخش‌های زبانی به‌عنوان واحد تجزیه و تحلیل فراوانی توجه به فرم غیرمستقیم قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که اکثر بخش‌های زبانی در تعاملات انفرادی رخ دادند و عمدتاً از نوع واکنشی بودند. نتایج آزمون تحلیل کی دو (توان دوم کا) نشان داد که ارتباط معناداری بین نوع ساختار مشارکت کلاسی و استفاده از رویکرد توجه به فرم غیرمستقیم وجود دارد. همچنین مشخص شد باوجودی که بخش‌های زبانی اکثراً در ساختار تعاملات انفرادی رخ دادند، اما اثربخشی آنها  بیشتر در ساختار گروه‏های کوچک صورت گرفت.
 
متن کامل [PDF 524 kb]   (258 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1401/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.