دوره 12، شماره 6 - ( 1400 )                   جلد 12 شماره 6 صفحات 186-155 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fakher Ajabshir Z. Investigating the Effects of L1 and L2 Paper-based Glosses and Their Presentation Formats on EFL Learners' Incidental Vocabulary Acquisition. LRR 2022; 12 (6) :155-186
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-39075-fa.html
فاخر عجب شیر زهرا. بررسی تأثیر حاشیه‌نویسی به زبان اول و دوم و محل قرارگیری حاشیه‌نویسی در متن بر فراگیری تصادفی واژگان زبان دوم. جستارهای زبانی. 1400; 12 (6) :155-186

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-39075-fa.html


استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بناب، بناب، ایران. ، fakherzahra@ubonab.ac.ir
چکیده:   (3758 مشاهده)
درحالی که مطالعات متعددی دربارۀ نقش حاشیه‌نویسی بر فراگیری واژگان زبان دوم وجود دارد، یافته‌‌ها درمورد تأثیر افتراقی حاشیه‌نویسی به زبان اول و دوم متناقض است. مطالعۀ حاضر به بررسی یادسپاری و یادآوری واژگان انگلیسی در میان زبان‌آموزان انگلیسی به‌منزلۀ زبان دوم پرداخته است که در حین خواندن متن به حاشیه‌نویسی به زبان اول و دوم در حاشیۀ متن و زیر متن دسترسی داشتند. در طول مداخله که دو ماه به‌طول انجامید 176 شرکت‌کننده با توانش پیش‌متوسطه زبان انگلیسی درگیر خواندن متون انگلیسی در یکی از پنج گروه زیر شدند: حاشیه‌نویسی به زبان اول در حاشیۀ صفحه (L1-m)، حاشیه‌نویسی به زبان اول در زیر صفحه (L1-b)، حاشیه‌نویسی به زبان دوم در حاشیۀ صفحه (L2-m)، حاشیه‌نویسی به زبان دوم در زیر صفحه (L2-b) و کنترل (.(CO پس از مداخله، پس‌آزمون و یک ماه بعد، پس‌آزمون تأخیری برگزار شد. نتایج آزمون واریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی شفه نشان داد گروه‌هایی که در معرض حاشیه‌نویسی به زبان اول قرار گرفته بودند به‌طور معناداری عملکرد بهتری در یادسپاری واژگان (پس‌آزمون) داشتند (L1-m > L1-b > L2-m > L2-b). همچنین نتایج بیانگر عملکرد بهتر در یادآوری واژگان (پس‌آزمون تأخیری) توسط گروه‌هایی با دسترسی به حاشیه‌نویسی در حاشیۀ متن، صرف‌نظر از زبان حاشیه‌نویسی بود (L1-m = L2-m > L1-b > L2-b). این یافته‌ها نشان می‌دهند که نحوۀ پردازش و بازیابی واژگان از حافظۀ بسته به زبان حاشیه‌نویسی و محل قرارگیری حاشیه‌نویسی در متن متغیر است. کاربرد یافته‌های پژوهش حاضر برای مدرسان و طراحان درسی زبان دوم ذکر شده است.
 
متن کامل [PDF 527 kb]   (814 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1400/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.