دوره 12، شماره 6 - ( 1400 )                   جلد 12 شماره 6 صفحات 398-369 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaleghizadeh S. The Role of Gender, Age, and Educational Level in Motivation of Learning Persian as a Second Language. LRR 2022; 12 (6) :369-398
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-41109-fa.html
خالقی زاده شراره. نقش جنسیت، سن، و مقطع تحصیلی در انگیزۀ یادگیری زبان فارسی به‌منزلۀ زبان دوم. جستارهای زبانی. 1400; 12 (6) :369-398

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-41109-fa.html


دکتری زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران. ، Khaleghizadeh.sh@mail.um.ac.ir
چکیده:   (2510 مشاهده)

علاقۀ روزافزون به انجام تحقیقات انگیزشی مرتبط با کلاس درس از سال 1975 تاکنون در حال گسترش است و تاکنون پژوهش­های بسیاری برمبنای مدل­ها گوناگون انگیزشی صورت گرفته است. در پژوهش حاضر تأثیر متغبرهای جنسیت، سن و مقطع تحصیلی فارسی­آموزان بر عوامل انگیزۀ یادگیری زبان فارسی به‌منزلۀ زبان دوم موردتحلیل و بررسی قرار گرقت. بدین منظور از «پرسش‌نامۀ انگیزۀ یادگیری زبان فارسی به‌منزلۀ زبان دوم» برگرفته از پژوهش خالقی­زاده و همکاران (1398) استفاده شد، و 300 فارسی‏آموز (زن و مرد از ملیت‏‏ها و مقاطع تحصیلی مختلف) که در بازۀ سنی 18 تا 50 قرار داشتند، از مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه بین‏المللی امام خمینی (ره) در قزوین، و دانشگاه علوم پزشکی تهران، به پرسش‌نامه پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که 16 مؤلفۀ پیشنهادی، تأثیر معنی‏داری بر انگیزۀ زبان‏آموزان داشتند. همچنین مؤلفه‏های تعیین‏کنندۀ انگیزه، از نظر رتبه، تأثیر یکسانی بر میزان انگیزۀ فارسی‌آموزان ایرانی ندارند. علاوه‏بر‏این، نتایج نشان داد زنان و مردان در برخی عوامل انگیزشی با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین مشخص شد که گروه‌های سنی بالاتر نسبت‌به سنین پایین‌تر از رفتار انگیزشی بیشتری برخوردار هستند. بین مدرک تحصیلی (سطح تحصیلات) و برخی متغیرهای انگیزشی نیز رابطۀ معنی‏داری مشاهده شد.

متن کامل [PDF 586 kb]   (779 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان فارسی
انتشار: 1400/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.