دوره 9، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 111-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari F, Ghiasi Zarch A. The Role and Method of Teaching Vocabulary for the Chinese Learners of Persian as a Second Language. IQBQ. 2018; 9 (2) :111-137
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-433-fa.html
جعفری فاطمه، غیاثی زارچ ابوالقاسم. جایگاه و نحوۀ آموزش واژگان برای فارسی‌آموزان چینی. جستارهای زبانی. 1397; 9 (2) :111-137

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-433-fa.html


1- مربی آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران ، Fateme.Jafari24@gmail.com
2- استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده:   (755 مشاهده)
این مقاله قصد­ دارد به جایگاه و نحوۀ آموزش واژه در آموزش زبان فارسی به زبان­آموزان چینی بپردازد. زبان چینی واژه­محور است و در مقایسه با زبان فارسی از نظر رده‌شناسی در دستۀ زبان‌های گسستۀ قرار دارد.  این تفاوت ساختاری باعث می‌شود زبان‌آموزان چینی در روند یادگیری، چنانچه معنی کلمات را به­درستی متوجه نشوند، در هر مرحله‌ای که باشند از یادگیری بازبمانند. این مقاله با استفاده از روش تحقیق میدانی نحوۀ یادگیری واژگان را در فارسی­آموزان چینی مورد بررسی قرار داده است.  برای این منظور تعداد 24 نفر از زبان­آموزان چینی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) که در یک دورۀ شانزده هفته‌ای زبان فارسی را آموخته بودند، به‌طور تصادفی انتخاب شدند. سپس آزمونی واژه­محور برای تعیین سطح زبان­آموزان برگزار شد و زبان­آموزان به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم ‌شدند و درسی متناسب با سطحشان به آن­ها تدریس شد. این درس برای گروه آزمایش با استفاده از روش‌های مختلف آموزش واژه و تقطیع ساختاری و نقشی و تطبیق ساختارها در دو زبان فارسی و چینی و برای گروه کنترل با استفاده از روش‌های آموزش واژه و بدون توجه به ترجمۀ موارد یادشده تدریس شد. سپس، دوباره آزمونی واژه­محور برای بررسی آموخته‌های زبان­آموزان برگزار شد. نتایج آزمون نشان داد که زبان‌آموزانی که با روش ترجمه و توجه به ساختار زبان چینی آموزش ‌دیده‌اند، بازدهی بهتری نسبت به گروه دیگر داشتند.
 
analytic
متن کامل [PDF 279 kb]   (245 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول