دوره 9، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 209-226 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholam Ali Zadeh K, gheitury A, korani A. A Study of Syntactic Interference in Kalhori Natives When Speaking Standard Persian. IQBQ. 2018; 9 (2) :209-226
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-5034-fa.html
غلامعلی زاده خسرو، قیطوری عامر، کرانی اکرم. بررسی تداخل نحوی کردزبانان کلهر ساکن کرمانشاه به هنگام تکلم به زبان فارسی معیار. جستارهای زبانی. 1397; 9 (2) :209-226

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-5034-fa.html


1- استادیار گروه زبان‌شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
2- دانشیار گروه زبان‌شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
3- دانشجوی دورۀ دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. ، korani.akram@iauksh.ac.ir
چکیده:   (756 مشاهده)
در فرآیند یادگیری زبان دوم، خطا پدیده­ای است رایج و قابل پیش­بینی. تداخل­های ­زبانی دسته­ای از خطاها محسوب می­شوند که حاصل انتقال دانش زبان مادری به زبان مقصد  می­باشند. تحقیق حاضر که در چارچوب «تحلیل­خطا» و بر اساس طبقه­بندی براون (2007) از خطاها صورت گرفته است، بر آن است تا خطاهای نحوی ناشی از تداخل دو زبان کردی کلهری و فارسی معیار را در گفتار دوزبانه­های کردزبان و فارسی­زبان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهد. بدین منظور، از بین خطاهای گفتاری، خطاهای نحوی و از بین آن­ها خطاهای ناشی از تداخل بین زبان اول و دوم مورد بررسی قرار گرفت. رویکرد این پژوهش تلفیقی (کمّی/ کیفی) می­باشد. نمونه آماری شامل 170 دختر و پسر دوزبانه ساکن شهر کرمانشاه است که به روش نمونه­گیری داوطلبانه انتخاب گردیدند. پس از تحلیل خطاها، نتایج پژوهش نشان داد که خطاها به ترتیب درصد فراوانی عبارت‌اند از: خطای کاربرد نادرست اجزای فعل مرکب، خطای حروف‌اضافه، خطای ترتیب اجزای جمله، خطای حرف نشانه «را»، خطای کاربرد فعل نامناسب، خطای استفاده از «ی» زائد، خطای حروف ربط و خطای استفاده از ضمیر نامناسب. با اتکا به نتایج تحقیق حاضر، می­توان راه­کارهای آموزشی را برای معلمان، برنامه­ریزان درسی، طراحان آزمون­ها و زبان­آموزان به­منظور کاستن مشکلات یادگیری زبان­فارسی در مناطق کردزبان ارائه داد.  
متن کامل [PDF 269 kb]   (245 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول