دوره 13، شماره 6 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 6 صفحات 540-511 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hedayat K, aghagolzadeh F, Shirvan J. The Role of Language as well as Power and Persuasion in Economic Discourse (Reasons of Inflation). LRR 2023; 13 (6) :511-540
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-51843-fa.html
هدایت کاوه، آقاگل زاده سیلاخور فردوس، شیروان ژینوس. بررسی نقش زبان با سازوکارهای قدرت و اقناع در گفتمان اقتصادی (ایجاد تورم و پیش بینی های مربوط به آن). جستارهای زبانی. 1401; 13 (6) :511-540

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-51843-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران ، kaveh.hedayat56@gmail.com
2- استاد گروه زبان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران ، ایران
3- استادیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه آزاد اسامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده:   (1486 مشاهده)
رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی ـ شناختی1 ما را در این امر یاری خواهد کرد که آسیب‏های واردشده به مردم از لحاظ اقتصادی ‏چقدر می‌تواند بار کلامی داشته باشد.  هدف اصلی مقالۀ حاضر آن ‏است که بحران اقتصادی2 اخیر ایران را در ایجاد تورم و انتظارات تورمی3 (تأثیر متغیر‌های روانی بر نرخ تورم) در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی، با رویکرد نورمن فرکلاف (1989) و تمرکز بر متن تولیدشده با محوریت تک‌نرخی کردن ارز توسط رئیس کل بانک مرکزی دولت دهم در پنجم بهمن‌ماه 1390بررسی کند. کنشگران اقتصادی4 مجهز به سازوکارِ قدرت5 در گفتمان اقتصادی6می‌توانند با ابزار اقناع7، ایدئولوژی8 خود را که در این متن تک‌نرخی کردن ارز است به مخاطب منتقل کند. این مقاله برای آشنایی هرچه بیشترِ ارتباط بین رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی ـ شناختی با اقتصاد به بررسی نرخ ارز و تأثیر گفتمان بر روی آن می‌پردازد و تأثیر ابزار اقناعی در گفتمان اقتصادی را مورد بررسی قرار می‌دهد. روش تحقیق در این پژوهش تحلیل کیفی از نوع تحلیل گفتمان است. داده‌های این پژوهش با انتخاب پنج جمله آغازین از متنِ «سایت تحلیلی خبری عصر ایران» با کد خبری 195709 برگزیده شده‌اند و پس از تحلیل متن در سه سطح توصیف9، تفسیر10و تبیین11؛ نقش زبان را در ایجاد تورم در جامعه بررسی کردیم. نتایج حاکی از آن است که کنشگران اقتصادی مجهز به سازوکار قدرت در گفتمان اقتصادی به همراه ابزار اقناع می‌توانند در تهییج اذهان و نگرش مردم نقش بسزایی داشته باشند.
متن کامل [PDF 998 kb]   (275 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: تحلیل گفتمان
انتشار: 1401/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.