دوره 13، شماره 6 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 6 صفحات 510-461 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakki F, Neaini J, Mazandarani O, Derakhshan A. A Meta-Analysis on the Instructed Second Language Pragmatics for the Speech Acts of Apology, Request, and Refusal in an Iranian EFL Context. LRR 2023; 13 (6) :461-510
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-56323-fa.html
شکی فرزانه، نائینی ژیلا، مازندرانی امید، درخشان علی. فراتحلیلی برآموزش منظورشناسی زبان دوم برای کنش‌های گفتاری درخواست، عذرخواهی وامتناع در ایران. جستارهای زبانی. 1401; 13 (6) :461-510

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-56323-fa.html


1- گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران
2- گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران ، naeini.j@gmail.com
3- دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان وادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
چکیده:   (2208 مشاهده)
پس از تحقیق مروری که توسط شکی و همکارانش درسال (2020) انجام شد نتایج حاکی از آن بود کنش های گفتاری درخواست، عذرخواهی و امتناع  در ایران بسیارآموزش پذیر و پرطرفدار هستند. از آنجایی که فراتحلیل ها به عنوان یک روش آماری جدید به بررسی میزان تاثیرگذاری متغیرها میپردازند وبدین جهت که تاکنون تحقیقی در بررسی کنش های گفتاری مذکور در ایران انجام نشده است، پژوهش حاصل بر مطالعات انجام‌شده در طول دو دهۀ گذشته تمرکز کرده است. بنابراین هدف مقالۀ حاضر، آشکارسازی میزان اثربخشی آموزش بر این کنش‏های گفتاری پرتکرار یعنی درخواست، عذرخواهی وامتناع در ایران است. بدین منظور، از مجموع هشتاد مطالعۀ یافت‌شده در ایران، 57 مقاله براساس معیارهای نویسندگان، انتخاب وبرای تجزیه وتحلیل کدگذاری شدند. نتایج مطالعه نشان داد که آموزش درخواست، عذرخواهی وامتناع در محیط ایران بسیار مؤثر است ومیانگین (g = 1.43) معناداری را گزارش داده ‏است که نشان‌دهندۀ سهم بزرگ آموزش در زمینۀ منظورشناسی است. این مقاله با پیشنهاداتی برای مطالعات آینده به پایان می‏رسد.


 
متن کامل [PDF 15076 kb]   (486 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان انگلیسی
انتشار: 1401/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.