دوره 9، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 89-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

balighi M, Abdi A. Semiotic Analysis of the Image in the Blind Owl of Sadeq Hedayat . IQBQ. 2018; 9 (2) :89-109
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-7274-fa.html
بلیغی مرضیه، عبدی آرزو. بررسی نشانه- معناشناسی تصاویر در بوف کور صادق هدایت . جستارهای زبانی. 1397; 9 (2) :89-109

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-7274-fa.html


1- استادیار زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، balighi@tabrizu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (495 مشاهده)
یکی از خصوصیات بوف کور صادق هدایت که قابلیت تحلیل آن را از جنبه­ای غیر از گفتمان نوشتاری فراهم می­آورد، استفادۀ نویسنده از تصاویر در لایه­های مختلف داستان است. تصاویری که با ویژگی­های خاص خود در خدمت گسترش داستان هستند و بر ابهام آن می­افزایند. واکاوی این تصاویر برای دستیابی به معنای نهفتۀ آن­ها، تحلیلی روشمند ایجاب می­کند که قابلیت درک بار معنایی ضمنی تصاویر و رمزگان آن­ها را داشته باشد. نشانه­شناسی دیداری روشی کارآمد در رمزگشایی تصاویر بوف کور به­نظر می­آید. روشی که با تکیه بر رابطۀ میان دال و مدلول و بهره­گیری از سازوکارهایی تخصصی­تر در نشانه­شناسی تصاویر که تصویر را به­مثابۀ یک گفتمان در نظر می­گیرد، تصاویر موجود در اثر هدایت را دستمایۀ مطالعۀ خود قرار می­دهد. تجزیۀ دال­های تصویری در بوف کور در مرحلۀ نخست به بیان ویژگی­های نظام­های دیداری موجود در اثر می­پردازد و در مرحلۀ بعدی دلالت­های ضمنی و رمزگانی آن­ها را از خلال مطالعۀ موازی گفتمان دیداری و نوشتاری مورد واکاوی قرار می­دهد. در نهایت، نیز نقش انعکاسی گفتمان دیداری جهت توضیح در تبانی یا رقابت بودن آن با گفتمان نوشتاری مورد بررسی قرار می­گیرد.
 

 
متن کامل [PDF 270 kb]   (155 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول