دوره 4، شماره 2 - ( 1392 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 159-178 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mottaghizadeh I, parvin N, Mohamadi Rekati D, Ismaili S. The Rate of Implementing Methods and Strategies of Grammar Instruction in Arab Language and Literature (B. A.) in the Perspective of Professors and Students. IQBQ. 2013; 4 (2) :159-178
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-738-fa.html
متفی زاده عیسی، پروین نورالدین، محمدی رکعتی دانش، اسماعیلی سجاد. میزان اجرای روش‌‌ها و فنون تدریس قواعد در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی از نظر استادان و دانشجویان. جستارهای زبانی. 1392; 4 (2) :159-178

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-738-fa.html


1- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (3473 مشاهده)
آموزش قواعد در تمامی زبانها به عنوان یکی از مهمترین دغدغههای متخصصان آموزش زبان مطرح است؛ در زبان عربی به دلیل ویژگی­های خاص ساختاری و دستوری، قواعد و آموزش آن ها از دیرباز مورد توجه مدرسان و متخصصان بوده است. در ایران نیز از قدیم آموزش قواعد زبان عربی از مهم ترین بخش­های آموزش این زبان بوده است، به طوری که بسیاری از بزرگان و مؤلفان کتاب­های قواعد صرفی و نحوی در زبان عربی، ایرانی هستند. امروزه یکی از مهم ترین بخش­های چالش برانگیز حوزه آموزش زبان عربی در ایران، آموزش قواعد آن است. در رشته زبان و ادبیات عربی با اینکه بیست واحد درسی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی به درس نحو اختصاص داده شده است، به نظر می رسد که دانشجویان در مرحله کاربردی قواعد عربی دچار ضعفهای فراوانی هستند؛ زیرا سالها است که قواعد با روشهای قدیمی تدریس میشوند و بسیاری از استادان از فنون جدید و مناسب تدریس قواعد استفاده نمی کنند. در این پژوهش می کوشیم با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه، به بررسی روشهای تدریس و میزان اجرای فنون مناسب تدریس قواعد عربی در دانشگاه­ها بپردازیم. یافتههای پژوهش نشان میدهد در تدریس قواعد، بیشتر از روش سنتی قیاسی استفاده میشود و به فنون جدید تدریس، همچون استفاده از تکنولوژی و فن مشارکتی توجه چندانی نمی­شود.
متن کامل [PDF 292 kb]   (1772 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۱/۳/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۵/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۱/۶/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code