دوره 6، شماره 3 - ( 1394 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 19-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poshtvan H, Haghbin F, Afrashi A. Representation of Motion Events in Persian-Speaking Children's Narratives; A Cognitive Approach. IQBQ. 2015; 6 (3) :19-43
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-7603-fa.html
پشتوان حمیده، حق‎بین فریده، افراشی آزیتا. بازنمود رویدادهای حرکتی در گفتار روایی کودکان فارسی‌زبان در نگرش شناختی. جستارهای زبانی. 1394; 6 (3) :19-43

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-7603-fa.html


1- دانش‌آموخته ‎کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2- دانشیار زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
3- دانشیار‎ زبان‌شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم ‎انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
چکیده:   (2703 مشاهده)
براساس الگوهای واژگانی‌شدگی تالمی (2000b) زبان‌ها بسته به آن‌که شیوه و مسیر حرکت را در ستاک فعل یا تابع‎های آن رمزگذاری ‎کنند، به دو رده فعل‌محور و تابع‎محور تقسیم می‌شوند. فرض تالمی بر آن است که زبان‌های هندواروپایی، به‎ استثنای زبان‌های رومی و پسایونانی، در رده زبان‌های تابع‎محور جای می‌گیرند؛ چرا که شیوه حرکت را در ستاک فعل ادغام می‌کنند و مؤلفه مسیر را در قالب تابع فعل بیان می‎نمایند. در این پژوهش با استفاده از کلیپ‌های انیمیشن که در آن مسیر و شیوه حرکت به‌طور همزمان به نمایش درمی‌آیند، چگونگی رمزگذاری دو مؤلفه مسیر و شیوه حرکت در گفتار روایی کودکان پیش‎دبستانی فارسی‌زبان، بررسی و با گفتار بزرگسالان مقایسه شده‌ است؛ سپس این پرسش به بحث گذاشته شده است که زبان فارسی، به‌عنوان یکی از زبان‌های هندواروپایی، در رده‌شناسی دوگانه می‌گنجد یا خیر. تحلیل داده‎های این پژوهش نشان می‎دهد که کودکان فارسی‌زبان هنگام بازگویی رویدادهای حرکتی، از همان الگویی بهره می‎گیرند که بزرگسالان برای رمزگذاری آن‌ها استفاده می‌کنند: مسیر حرکت را در ستاک فعل‎های مسیرنما ادغام می‎کنند و آن‌ها را همراه یا بدون تابع‎های مسیر (برای مسیرهای عمودی) و گروه حرف ‌اضافه (برای مسیرهای افقی مرزگذر) به کار می‌گیرند. به این ترتیب تا آنجا که رمزگذاری مسیر در ستاک فعل یا تابع،‎ مورد نظر است، زبان فارسی در گستره پژوهش حاضر در رده زبان‌های فعل‎محور جای می‎گیرد.
متن کامل [PDF 439 kb]   (1707 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: زبان شناسی|معناشناسی
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code