دوره 4، شماره 3 - ( 1392 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 75-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi L. The Blending of Words and Image in Literary Text Based on Conceptual Blending Theory. IQBQ. 2013; 4 (3) :75-103
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-8481-fa.html
صادقی لیلا. ادغام نوشتار و تصویر در متون ادبی براساس نظریه ادغام مفهومی. جستارهای زبانی. 1392; 4 (3) :75-103

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-8481-fa.html


دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (3310 مشاهده)
به باور رولان بارت، میان نوشتار و تصویر دو نوع رابطه هست: در رابطه نوع اول (لنگر)، نوشتار دامنه باز تصویر را محدود می کند و در رابطه نوع دوم (بازپخش)، نوشتار و تصویر مکمّل یکدیگرند. کرس و لیون رابطه دیگری به نام «یک تصویر- چند کلام» را مطرح می کنند که در آن، تصویر برای ساخت معنا استقلال دارد. اما انواع دیگری از ارتباط میان تصویر و نوشتار هست که بارت، کرس، لیون و دیگران به آن اشاره ای نکرده اند. در این نوع رابطه، تصویر باعث تغییر معنای نوشتار می شود. در این پژوهش، برای نشان دادن چگونگی شکل گیری چنین رابطه ای، از نظریه ادغام مفهومی فوکونیه و ترنر استفاده می کنیم که البته، خود ایشان این الگو را برای تبیین چگونگی کارکرد زبان مطرح کرده اند. در این پژوهش، براساس چهار فضایی که در تولید معنا دخیل هستند و چهار نوع ادغام مختلفی که انواع روابط تصویر و نوشتار را نشان می دهند، به بررسی چگونگی شکل گیری و خوانش آثار ادبی دیداری که از تلفیق تصویر و نوشتار ایجاد می شوند، می پردازیم و همچنین نوع جدیدی از درک رابطه میان تصویر و نوشتار را معرفی می کنیم.  
متن کامل [PDF 599 kb]   (1798 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۱/۶/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۰/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code