1- استادیار زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، خوزستان، ایران
2- استادیار زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (6391 مشاهده)
نقش و نحوۀ کارکرد هریک از دو نیمکرۀ مغز در درک اصطلاحات، از مدتها پیش بررسی شده است. برخی از یافتههای علمی نقش نیمکرۀ راست را در پردازش اصطلاحات تأیید کردهاند و یافتههای برخی پژوهشهای دیگر دلالتبر نقش نیمکرۀ چپ در پردازش اصطلاحات داشتهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش دو نیمکرۀ مغز در درک عباراتِ اصطلاحی بوده است. آزمودنیهای بررسیشده در این پژوهش، دو بیمار آسیبدیدۀ نیمکرۀ راست، دو بیمار آسیبدیدۀ نیمکرۀ چپ و 15 فرد سالم بهعنوان گروه کنترل بودهاند. ابزارهای پژوهش نیز شامل سه آزمونِ درکی (آزمون معنیکردن شفاهی، آزمون مطابقت جمله با واژه و آزمون مطابقت جمله با تصویر) بودهاند. یافتههای این پژوهش نشاندادهاند که بیماران آسیبدیدۀ مغزی به میزان قابلتوجهی در درک اصطلاحات ضعیفتر از افراد سالم عملکردهاند. ازسوی دیگر، عملکرد بیماران آسیبدیدۀ نیمکرۀ چپ و بیماران آسیبدیدۀ نیمکرۀ راست مغز در آزمونهای درک اصطلاحات تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتهاند. البته عواملی مانند نقصانهای فضاییـدیداریِ بیماران آسیبدیدۀ نیمکرۀ راست و یا نقایص تولیدیِ شدیدِ بیماران آسیبدیدۀ نیمکرۀ چپ، در عملکرد بیماران در هریک از آزمونها دخالت داشته و در این پژوهش بحث شدهاند. بنابراین، برخلاف یافتههای بسیاری از پژوهشها که دخالت نیمکرۀ راست را در پردازش اصطلاحات تاًکید کردهاند، نتایج حاصل از پژوهش حاضر چنین نقش انحصاریای را برای نیمکرۀ راست مغز بهدست نیاورده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1394/10/1