دوره 4، شماره 4 - ( 1392 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 3-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pishghadam R, Morady Moghaddam M. An Ecological Study of Language Teaching: Parents’ Role in Improving the Learners` Proficiency Level of English. IQBQ. 2014; 4 (4) :3-54
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-9919-fa.html
پیش‌قدم رضا، مرادی مقدم مصطفی. مطالعۀ اکولوژیک در آموزش زبان: نقش والدین در پیشرفت سطح یادگیری زبان انگلیسی فراگیران. جستارهای زبانی. 1392; 4 (4) :3-54

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-9919-fa.html


1- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ، ایران
2- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (4552 مشاهده)
فرآیند یادگیری هیچ گاه در خلأ اتفاق ﻧﻤﻲافتد و محصول پایانی دربرگیرندۀ تعاﻣﻞهای مختلف فراگیر با دنیای اطراف است. در بیشتر مواقع، زبان آموز در قالب یک رابطۀ دو طرفۀ معلم- زبان آموز سنجیده ﻣﻲشود و در این محدوده، محیط آموزشگاه و کلاس درس، اولین و آخرین ﻧﻘﻄﻪای است که به آن نگریسته ﻣﻲشود. با توجه به اهمیت عوامل اکولوژیک و محیطی در یادگیری زبان انگلیسی، در این مطالعه می کوشیم به صورت کیفی نقش والدین در کیفیت یادگیری زبان آموزان را بررسی کنیم. بررسی نحوه تعامل مؤثر بین زبان آموز و خانواده، چگونگی و مقدار دسترسی به کالاهای فرهنگی از قبیل رایانه و اینترنت و تأثیر آن در یادگیری و میزان ارزﺵگذاری خانوادﻩها نسبت به یادگیری زبان انگلیسی از جمله اهداف این تحقیق هستند. یکی از مواردی که انگیزۀ این مطالعه را به وجود آورد، این است که هوش و استعداد تنها عوامل شکست و موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی نیستند و ممکن است مغایرتی بین هدﻑگذارﻱهای مؤسسه های زبان و خانواده وجود داشته باشد. ٣٥ خانوادﻩ در این تحقیق شرکت کردند که فرزندان آن ها در مؤسسه های زبان انگلیسی در سطح شهر مشهد آموزش ﻣﻲدیدند. از این خانوادﻩها و فرزندانشان مصاحبه شد. نتایج مصاحبه ها حاکی از به کارگیری راهبردهای مختلف خانوادﻩهای زباﻥآموزان ضعیف و قوی است. در پایان، پیشنهادهایی برای ارتقاء کیفیت تعامل های آموزشی والدین و زبان آموزان اراﺋﻪ کرده ایم.
متن کامل [PDF 323 kb]   (1834 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code