دوره 12، شماره 4 - ( 1400 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 811-755 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Z, Yaghoubinejad H, Kelari F. Examining Individual Differences in Persian Learners as Second Language in Different Levels: Willingness to Communicate, Social Intelligence, and Motivation. LRR 2021; 12 (4) :755-811
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-41798-fa.html
عباسی زهرا، یعقوبی نژاد هادی، کلاری فاطمه. بررسی رابطه تفاوت‌های فردی در فارسی‌آموزان سطوح مختلف در کلاس‌های آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم (تمایل به برقراری ارتباط، هوش اجتماعی و انگیزه). جستارهای زبانی. 1400; 12 (4) :755-811

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-41798-fa.html


1- استادیار زبان‌شناسی، تربیت مدرس، تهران، ایران ، z_h_abbasi@yahoo.com
2- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (3557 مشاهده)
هدف این پژوهش به‏طور خاص افزایش درک و آگاهی ما از رابطۀ بین عوامل مربوط به تفاوت‏های فردی در آموزش زبان به‏و‏یژه عوامل تمایل به برقرای ارتباط، هوش اجتماعی و انگیزش است. دو متغیر جنس و سطح دانش زبانی نیز در این پژوهش موردبررسی قرار گرفته است. برای پاسخ به سه پرسش و بررسی فرضیه‏ها‏ی پژوهش 168 نفر از فارسی‏آموزان بزرگ‌سال سطوح مختلف زبانی (79 زن و 89 مرد) در دانشگاه‏های مختلف، به پرسش‌نامۀ 44 گویه‏ای پاسخ دادند. نتیجۀ تحلیل آماری و آزمون‏های مختلف برای بررسی داده‏های مربوط به متغیرهای تمایل به برقراری ارتباط WTC و مؤلفه‏های انگیزش و هوش اجتماعی نشان داد که روابط این سه متغیر با یکدیگر کاملاً معنادار است و فقط رابطۀ تمایل به برقراری ارتباط و خودبایدی در فارسی‏آموزان دختر معنادار نیست. روابط بین متغیر تمایل به برقراری ارتباط با چهار متغیر خودآرمانی، تجربۀ یادگیری، انگیزش کلی و هوش اجتماعی در فارسی‏آموزان پسر قوی‏تر از دختران است و رابطۀ بین متغیرهای هوش اجتماعی و انگیزش در فارسی‏آموزان دختر از پسران قوی‏تر است. تحلیل داده‏ها براساس سطوح زبانی نشان داد در سطح مقدماتی روابط بین متغیر تمایل به برقراری با سه متغیر خودآرمانی، تجربۀ یادگیری و انگیزش کلی و نیز رابطۀ متغیر هوش اجتماعی و انگیزش قوی‏تر از سایر سطوح زبانی است. در سطح میانی افزایش متغیر تمایل به برقراری ارتباط موجب کاهش معنادار متغیر خودبایدی می‏شود و رابطۀ متغیر تمایل به برقراری ارتباط و هوش اجتماعی در سطح میانی بیشتر از سطوح دیگر است.
متن کامل [PDF 1131 kb]   (1385 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1400/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.