دوره 8، شماره 7 - ( 1396 )                   جلد 8 شماره 7 صفحات 427-391 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi F, Armaghani M. A Study of Persian and English Billboards from Persuasive Techniques Point of View. LRR 2018; 8 (7) :391-427
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10211-fa.html
کاظمی فروغ، ارمغانی مریم. بررسی زبان تبلیغات در بیلبوردهای تهران و لندن ازمنظر فنون اقناع. جستارهای زبانی. 1396; 8 (7) :391-427

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10211-fa.html


1- دانشیار گروه زبان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2- کارشناس ارشد زبانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده:   (6640 مشاهده)
امروزه، تبلیغات بازرگانی جزء جداناپذیر زندگی‌ شهری است‌ و تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردها جایگاه ویژه‌ای در بافت فیزیکی شهرها دارند؛ به‌گونه‌ای که مخاطب را ناخودآگاه در معرض ارتباطات اقناعی قرار می‌دهند. در این مقاله، بیلبوردهای تبلیغاتی دو شهر تهران و لندن، ازمنظر کارکردهای کنش القایی، با تمرکز بر انواع فنون اقناع بررسی شده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهند چگونه در هر بیلبورد (فارسی یا انگلیسی) سعی شده است با کاربرد ترفندهای گفتمانی خاص، ازجمله کنش‌های القایی متفاوت (اغراق‌محور و ارزش‌محور) و فنونی ویژه به اشکالی متنوع، پیام به مخاطب ارائه و القا گردد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از میان فنون اقناع، فنونی ازقبیل ادعای صریح، نحوۀ دسترسی و پیوند در هردو زبان کاربرد چشمگیری دارند. ازاین‌رو، هدف اصلی نیل به وجوه اشتراک یا افتراق در بیلبوردهای تبلیغاتی تهران و لندن باتوجه‌به ترفندهای گفتمانی و تنوع و توزیع انواع فنونْ اقناعی است.
متن کامل [PDF 1025 kb]   (2996 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: زبان شناسی
انتشار: 1396/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.