دوره 9، شماره 1 - ( 1397 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 138-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- عضو هیئت علمی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2- دانشجوی دکتری زبان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (9455 مشاهده)
راهبردهای یادگیری به­طور گسترده به­عنوان تکنیک­ها یا روش­هایی معرفی شده­اند که دانش­آموزان اغلب برای بهبود پیشرفتشان در یادگیری مهارت­های زبان دوم مورد استفاده قرار می­دهند. از این­ رو، با توجه به تأثیر به­کارگیری راهبردها بر تسریع و اثربخشی فرایند یادگیری، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر راهبردهای حافظه­ای، شناختی و جبرانی بر میزان موفقیت فارسی­آموزان غیرایرانی در مهارت نوشتن می­پردازد. نمونۀ­ آماری پژوهش متشکل از 42 فارسی­آموز عربی­زبان غیرایرانی زن و مرد بود که در بازۀ سنی 18-20 سال قرار داشتند و در ترم پاییز سال 1395 در دورۀ پیشرفته مشغول یادگیری زبان فارسی بودند. ابزار پژوهش جهت سنجش میزان بهکارگیری راهبردها، پرسش­نامۀ راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990) است و برای تعیین رابطۀ بهکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی با میزان موفقیت فارسی­آموزان در مهارت نوشتن، از نمراتشان در درس نگارش استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین بهکارگیری راهبرد حافظه­ای و راهبرد جبرانی با موفقیت در مهارت نگارش رابطۀ معنی­دار مثبتی وجود دارد. این در حالی است که طبق یافته­های پژوهش، بین بهکارگیری راهبرد­های شناختی و موفقیت در مهارت نگارش رابطۀ معنی­داری وجود ندارد. همچنین، تحلیل رگرسیون در دو گام نشان داد که بین راهبردهای مستقیم یادگیری زبان فارسی، دو نوع راهبردهای حافظه­ای و جبرانی، باعث موفقیت فارسی­آموزان در درس نگارش شده است و از بین این راهبردها، به­کارگیری راهبرد جبرانی نسبت به راهبرد حافظه‌ای تأثیر بیشتری بر موفقیت در مهارت نگارش فارسیآموزان دارد. درنهایت، پیشنهاداتی جهت آموزش راهبردها در کلا­س­های آموزش زبان فارسی ارائه شد.
 

 
متن کامل [PDF 318 kb]   (2390 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: زبان و زبان شناسی
انتشار: 1396/1/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.