دوره 8، شماره 5 - ( 1396 )                   جلد 8 شماره 5 صفحات 1-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi D, szarenejad S. Educational Objectives Levels in the Exercises of Educational Sets of Sadaya Al- Hayat and Al- Arabiya Bayna-Yadaik (Analyzing the Contents Based on the Anderson and Krasol Classification: Cognitive Approach). JCLL. 2017; 8 (5) :1-26
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-12381-fa.html
محمدی رکعتی دانش، زارع نژاد سکینه. سطوح اهداف آموزشی در تمرین های مجموعه های آموزشی صدی الحیاه و العربیه بین یدیک (تحلیل محتوا براساس طبقه بندی اندرسون و کراثول در حیطۀ شناختی). جستارهای زبانی. 1396; 8 (5) :1-26

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-12381-fa.html


1- استادیار بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (739 مشاهده)
توجه به انواع مختلف سطوح یادگیری و بویژه سطوح یادگیری پیشرفته مثل تحلیل، تفکر، نقد و خلاقیت از مبانی مهمی است که امروزه در برنامه­ریزی و طراحی محتوای آموزشی زبان خارجی بر آن تاکید می­شود. این جستار نیز کوششی است تا میزان توجه به سطوح مختلف یادگیری و تناسب آنها را با مراحل مختلف زبان آموزی در دو مجموعه آموزشی صدی الحیاة والعربیة بین یدیک به عنوان دو مجموعه مشهور و پرکاربرد آموزش زبان عربی در ایران و کشورهای عربی، بررسی کند. برای این منظور طبقه­بندی بازنگری شده بلوم توسط اندرسون وکراثول در حیطه شناختی انتخاب شد و بر اساس آن تمارین این مجموعه­ها مورد بررسی قرار گرفت تا میزان توجه آنها به گنجاندن تمارین متناسب با سطوح مختلف یادگیری و بویژه سطوح بالای شناختی که مهارت­های ذهنی و تفکر را در بر می­گیرد، بررسی شود. روش پژوهش تحلیل محتوا و جامعه آماری پژوهش شامل تمارین 21 جلد کتاب زبان آموز و دفتر تمرینات مجموعه آموزشی صدی الحیاة و سه جلد مجموعه آموزشی العربیة بین یدیک است. از مجموع 1910 تمرین کتاب العربیة بین یدیک 320 نمونه و از مجموع 2806 تمرین صدی الحیاة، 339 نمونه بر اساس فرمول نمونه­گیری کوکران انتخاب شد. نتایج پژهش نشان می­دهد که در هر دو مجموعه، توجه به سمت اهداف سطوح پایین یعنی یادآوری، فهمیدن و به کاربستن بوده است و لذا در این دو مجموعه چندان به تقویت مهارت­های تحلیل، تفکر، ارزیابی و خلاقیت توجه نشده است.
 
متن کامل [PDF 375 kb]   (468 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید