دوره 8، شماره 5 - ( 1396 )                   جلد 8 شماره 5 صفحات 26-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (11985 مشاهده)
توجه به انواع مختلف سطوح یادگیری و بویژه سطوح یادگیری پیشرفته مثل تحلیل، تفکر، نقد و خلاقیت از مبانی مهمی است که امروزه در برنامه­ریزی و طراحی محتوای آموزشی زبان خارجی بر آن تاکید می­شود. این جستار نیز کوششی است تا میزان توجه به سطوح مختلف یادگیری و تناسب آنها را با مراحل مختلف زبان آموزی در دو مجموعه آموزشی صدی الحیاة والعربیة بین یدیک به عنوان دو مجموعه مشهور و پرکاربرد آموزش زبان عربی در ایران و کشورهای عربی، بررسی کند. برای این منظور طبقه­بندی بازنگری شده بلوم توسط اندرسون وکراثول در حیطه شناختی انتخاب شد و بر اساس آن تمارین این مجموعه­ها مورد بررسی قرار گرفت تا میزان توجه آنها به گنجاندن تمارین متناسب با سطوح مختلف یادگیری و بویژه سطوح بالای شناختی که مهارت­های ذهنی و تفکر را در بر می­گیرد، بررسی شود. روش پژوهش تحلیل محتوا و جامعه آماری پژوهش شامل تمارین 21 جلد کتاب زبان آموز و دفتر تمرینات مجموعه آموزشی صدی الحیاة و سه جلد مجموعه آموزشی العربیة بین یدیک است. از مجموع 1910 تمرین کتاب العربیة بین یدیک 320 نمونه و از مجموع 2806 تمرین صدی الحیاة، 339 نمونه بر اساس فرمول نمونه­گیری کوکران انتخاب شد. نتایج پژهش نشان می­دهد که در هر دو مجموعه، توجه به سمت اهداف سطوح پایین یعنی یادآوری، فهمیدن و به کاربستن بوده است و لذا در این دو مجموعه چندان به تقویت مهارت­های تحلیل، تفکر، ارزیابی و خلاقیت توجه نشده است.
 
متن کامل [PDF 375 kb]   (2331 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1396/9/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.