دوره 3، شماره 1 - ( 1391 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 51-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanzade-Mir Ali A, Shamani L. A Comparative Study of the Baroque school with Indian Style (Case Study: Bidel Dehlavi). IQBQ. 2012; 3 (1) :51-66
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-1598-fa.html
حسن زاده میرعلی عبدالله، شامانی لیلا. بررسی تطبیقی مکتب باروک با سبک هندی (مطالعه موردی: بیدل دهلوی). جستارهای زبانی. 1391; 3 (1) :51-66

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-1598-fa.html


1- استادیارو عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان
2- کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان
چکیده:   (4390 مشاهده)
نهضت باروک از ایتالیا آغاز شد و تمام اروپا را فراگرفت. مکتب باروک پس از عصر باشکوه رنسانس و سبک هندی پس از دوره عراقی شکل گرفت. این دو رابطه ای استوار با هم دارند. برای مثال، قالب رایج در هر دو مکتب، غزل است و مضامینی چون حرکت و استحاله، تأکید بر صورت‌های عینی و تجسمی، تکیه بر زیبایی‌های جسمی، چگونگی وصف طبیعت، تسلط دکور، آشنایی‌زدایی و... در هر دو مشترک است. در ادبیات باروک عدم تقلید از قدما، ناپایداری جهان، استعاره‌های حرکت، مرگ، نمایش، اغتنام فرصت لحظه‌های زودگذر، عصیان هنرمند، پیچیدگی فلسفی، پارادوکس، مطلق نبودن علم بشری، آزادی بیان و... به‌وضوح مشاهده می‌شود؛ این عناصر در شعر بیدل دهلوی هم نمود یافته است. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط مکتب باروک و سبک شعری در هند و ایران با تکیه بر اشعاری از بیدل دهلوی است.
متن کامل [PDF 171 kb]   (1519 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۰/۵/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۰/۷/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۰/۱۲/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code