دوره 9، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 207-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات عربی، سبزوار، ایران. ، h.fesanghari@hsu.ac.ir
2- استادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، سبزوار، ایران.
چکیده:   (9457 مشاهده)
هدف از این تحقیق کیفی بررسی مقایسه­ای آسیب­ها و مشکلات تدریس و یادگیری درس زبان انگلیسی و زبان عربی در دبیرستان­های ایران با استفاده از روش داده­بنیاد یا نظریۀ گروندد است. از طریق مصاحبۀ نیمه ـ ساختاری با پنج دبیر زبان انگلیسی و هفت دبیر عربی که با نمونه­گیری نظری از بین دبیران دبیرستان­های مختلف شهر سبزوار، انتخاب شدند، داده­های این تحقیق جمع­آوری شد. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار مکس کیودا (MAXQDA) و بر اساس سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نظریۀ داده­بنیاد صورت گرفت. دو مدل نظری آسیب­شناسی زبان عربی و نیز آسیب­شناسی زبان انگلیسی ارائه شد که در هر یک، مشکلات تدریس و یادگیری زبان (عربی/ انگلیسی) به­عنوان مقولۀ اصلی و معلم، دانش­آموز و امکانات آموزشی به­عنوان مقوله­های ثانویه مطرح شد. نتایج تحقیق نشان داد که با وجود بعضی تفاوت­ها بین این دو زبان، برخی مشکلات تدریس و یادگیری بین زبان عربی و انگلیسی مشترک هستند. در این مقاله پیامدهای آموزشی متعددی در رابطه با دبیران، دانش­آموزان و برنامه­ریزان درسی نیز مورد بحث قرار گرفته است.
 
Grounded Theory
متن کامل [PDF 564 kb]   (2368 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: زبان و زبان شناسی
انتشار: 1397/3/16

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.