دوره 10، شماره 3 - ( 1398 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 117-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atar Sharghi N, Akbari B. Examining the Relation between the L2 Motivational Self System and Second/Foreign Language Learning: The Case of Iranian Learners of French. LRR 2019; 10 (3) :95-117
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-27716-fa.html
اعطار شرقی نوید، اکبری بیتا. بررسی تأثیر متغیرهای نظام خودانگیزشی زبان دوم دورنیه در یادگیری زبان خارجی: مورد فرانسوی‌آموزان ایرانی . جستارهای زبانی. 1398; 10 (3) :95-117

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-27716-fa.html


1- استادیار علوم زبانی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران ، navid_atar.sharghi@PLC.ikiu.ac.ir
2- کارشناس ارشد مترجمی زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (7305 مشاهده)
پژوهشگران همواره به انگیزه و نقش آن در فعالیت‌های انسان به‌ویژه در آموزش و یادگیری زبان دوم/ خارجی توجه نشان داده­اند. پس از آشکار شدن کاستی‌های مدل انگیزشی گاردنر، در سال‌های 1990 مشخص شده بود که تصورات ذهنی زبان‌آموزان تأثیر بسزایی در انگیزش آن‌ها دارد. نظریۀ نظام خودانگیزشی دورنیه، به­عنوان تلفیقی از نظرات گاردنر، هیگینز، مارکوس و نوریوس با مفهوم خودهای ممکن در روان­شناسی، یکی از جدیدترین نظریه­ها برای بررسی انگیزش در یادگیری زبان دوم/ خارجی است.
در این پژوهش، عوامل انگیزشی نظریۀ نظام خود انگیزشی را درمورد فرانسوی‌آموزان ایرانی بررسی می‌کنیم. بر اساس متغیرهای مطرح­شده در این نظریه پرسش­نامه‌ای تهیه شد و در میان 160 زبان‌آموزِ فرانسوی زبان خارجی/دومِ دانشگاهی و مؤسسه‌ای توزیع شد و با استفاده از نرم­افزار اس.پی.اس.اس. آنالیز شدند.
یافته‌های این پژوهش مؤید این است که از طریق شناخت و تقویت متغیرهای خودِ آرمانی، خودِ بایسته و تجربیات یادگیری می‌توان میزان تلاش فردی را پیش‌بینی کرد. با محاسبۀ ضریب هم­بستگی پیرسون مشخص شد که متغیر  خودِ آرمانی با متغیرهای پیشگیری محور، ترفیع محور و تلاش فردی ارتباط مستقیم دارد.  همچنین بین متغیر اضطراب و متغیرهای خودِ آرمانی و تلاش فردی رابطۀ معنی‌داری وجود ندارد؛ اما با متغیر خود بایسته رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.
 
 
متن کامل [PDF 274 kb]   (1579 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1398/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.