دوره 6، شماره 3 - ( 1394 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 140-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- دانشیار نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
چکیده:   (6349 مشاهده)
در این مقاله بر‌آنیم تا چگونگی بازنمایی عامل جنسیت را در تصاویر کتاب‌های آموزش‌ زبان‌ انگلیسی American English File (2), Four Corners (2) & Interchange (2)مورد‌ بررسی ‌قرار‌ دهیم. چارچوب‌ نظری به‌کار‌گرفته‌شده در نگارش این مقاله، الگوی نشانه‌شناسی هلیدی و به دنبال آن، به‌طور مشخص، نشانه‌شناسی ‌اجتماعی ‌تصویر کرسو فان لیوون(2006[1996]) می‌باشد. تولید متن، از جمله تصویر، یک عمل گفتمانی و در‌نتیجه، اجتماعی است. این کنش اجتماعی در مورد کتاب‌های‌ درسی که برای زبان‌آموزان غیر ‌انگلیسی‌زبان نوشته ‌شده ‌است، در سطحی فراتر، یعنی بینا‌فرهنگی عمل‌ می‌کند. در‌نتیجه، پیوسته این مسئله وجود‌ دارد که آیا ممکن است فرهنگِ مرکز، یعنی جامعه انگلیسی‌زبان، از طریق متون کتاب‌های‌ درسی، ساز‌و‌کار‌های گفتمانی تولید‌‎‌ کند که در آن دیگری ویژگی‌های غیر و غریب را پیدا‌ کند و خود، طبیعی و آشنا تلقی ‌شود؟ این پژوهش با بررسی تصاویر، متون و عناوین زبانی و حاشیه آن تصاویر، کاوش‌ می‌کند که کتاب‌های آموزش ‌زبان ‌انگلیسی چگونه فرهنگ جامعه انگلیسی‌زبان را احتمالاً به‌عنوان فرهنگ بدیهی، طبیعی و اجتناب‌ناپذیر به ‌تصویر ‌می‌کشند و دیگران را به غیرهایی که فقط در صورت جذب در این فرهنگ، غیریت خود را از‌دست‌ می‌دهند، تبدیل ‌کرده و به‌ تصویر ‌می‌کشند. هدف اصلی این پژوهش این است که متون آموزش ‌زبان ‌انگلیسی را به‌طور گسترده، تحلیل‌ کرده و کارکردهای متفاوت گفتمانی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ها را بررسی ‌نماید. همچنین بررسی نقش تصاویر در این عمل گفتمانی بینا‌فرهنگی، تفاوت‌های فرهنگی و چگونگی بازتاب آن‌ها در کتاب‌های‌ درسی آموزش ‌زبان ‌انگلیسی، کارکردهای ایدئولوژیکی تصاویر و چگونگی وجه‌نمایی در تصاویر کتاب‌های‌ درسی، اهداف فرعی این پژوهش را تشکیل‌ می‌دهند.
متن کامل [PDF 548 kb]   (3068 دریافت)    

انتشار: 1394/5/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.