دوره 12، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 274-249 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار گروه پژوهش‌های ادبی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران ، y.mnezhad@ihcs.ac.ir
2- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
چکیده:   (3279 مشاهده)
زبان خانه اندیشه است. احساسات، عواطف، اندیشه­ها و همۀ آنچه در ضمیر آدمی نهفته است، تنها از طریق زبان و با نشانههای زبانی امکان بروز می‌یابد، اما آنچه زبان شاعران را از زبان مردم عادی متفاوت می‌کند، دقت و ظرافتی است که از طریق گزینش و چینش اجزای کلام و صورت‌بندی نحوی، احساسات و عواطف را به بهترین شکل آشکار می­کند. پژوهش حاضر در چارچوب نظریۀ دستور چامسکی مبنی بر بروز معنا در نحو و نیز رویکرد روان ـ زبان‌شناسی، می‌کوشد با بررسی زبان شعر فروغ فرخزاد نشان دهد که مهم‌ترین کارکردهای مقوله‎‌های صرفی و نحوی در بازتاب «اضطراب» در شعر او کدام­اند؟ بر این اساس، از میان دفترهای شعری فروغ، تعداد پنجاه شعر برگزیده و تحلیل شد. نتایج حاصل نشان می‌دهد که نحو شعر فروغ در مقوله‌های چینش گروه‌های اسمی و فعلی، هم­خوانی اجزا و گروه‌ها با یکدیگر، تکرارها و جابه­جایی‌ها در بیشتر موارد بازتاب­دهنده «اضطراب» است. از سوی دیگر، مقوله‌های صرفی همچون انتخاب واژه­ها، قیدها، صفت‌ها و عبارت‌ها در همین حوزه معنایی  قرار دارند و اضطراب حاصل از چینش‌های نحوی را به‌شدت تقویت می‌کنند.
متن کامل [PDF 377 kb]   (931 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: روان شناسی زبان
انتشار: 1400/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.