دوره 6، شماره 7 - ( 1394 )                   جلد 6 شماره 7 صفحات 72-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استاد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (7769 مشاهده)
با توجه به نقش زبان در شکل­دهی فرهنگ یک جامعه، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی کاربردهای دعا در زبان فارسی و انگلیسی بپردازد. جهت تحقق این هدف، 168 فیلم فارسی و انگلیسی مشاهده شد و نمونه­های گویا از دعا کردن یادداشت شد و سپس مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع­آوری داده­ها، آن­ها را با استفاده از مدل هایمز (1967)، مورد کنکاش قرار دادیم. نتایج این تحقیق حاکی از دو‌برابر بودن کاربردهای «دعا» در زبان فارسی نسبت به زبان انگلیسی است. افزون بر این، انگیزه­های افراد از دعا کردن و مراجع آن در دو زبان مشخص گردید. در پایان، دلایلی که منجر به تفاوت­ها در دو زبان فارسی و انگلیسی شده، مورد بحث قرار گرفت.
متن کامل [PDF 476 kb]   (3377 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی زبان
انتشار: 1394/11/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.