دوره 13، شماره 6 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 6 صفحات 64-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار آموزش زبان آلمانی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران. ، anita.amiri.84@gmail.com
چکیده:   (1817 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هنرهای زیبا در ارتقای مهارت‌های گفتاری در بین فراگیران بزرگ‌سال زبان آلمانی انجام شد. در این پژوهش، از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. بخش اول این مقاله به تبیین چرایی استفاده از هنرهای زیبا در آموزش زبان‌های خارجی می‌پردازد. بخش دوم نشان می‌دهد چگونه زبان و الگوهای تصویری هنری می‌توانند به‌صورت دو قطب میان‌رشته‌ای درهم آمیخته و در جهت بهبود مهارت‌های گفتاری مؤثر واقع شوند. طرح پژوهشی از نوع پیش‌مطالعه‌ای و طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل خواهد بود. طرح در چهار جلسۀ نود دقیقه‌ای انجام می‌شود. در جلسۀ اول، پیش ـ آزمون با کمک سؤالات شفاهی آزمون «آلمانی برای مهاجران» اجرا می‌شود. پس از ضبط، داده‌ها تحلیل و نتایج معرفی می‌شوند. در ادامه با استفاده از یک طرح آموزشی با کمک اثر هنری از هنرمند اتریشی، آلبرت پاریس گوترزلو نشان داده خواهد شد که با چه روش‌هایی می‌توان به‌صورت هدفمند از هنر در آموزش در جهت بهبود مهارت‌های گفتاری بهره‌مند شد. بعد از اتمام دو جلسۀ نود دقیقه‌ای پس‌آزمون برگزار می‌شود. داده‌ها با کمک معیار‌های آزمون «آلمانی برای مهاجران» موردتجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی هنر در بهبود مهارت‌های گفتاری زبان‌آموزان، به‌خصوص در استفادۀ مؤثر از واژگان و دانش دستوری بود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که می‌توان از هنرهای زیبا به‌عنوان رسانۀ تصویری مؤثری در جهت پیش‌برد اهداف آموزشی به‌ویژه مهارت‌های گفتاری به‌خوبی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 2898 kb]   (358 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1401/11/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.