دوره 8، شماره 1 - ( 1396 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 47-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار آموزش زبان، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (9985 مشاهده)
یکی از مهم‌ترین مباحث در زمینه آموزش، وجود اطمینان از کیفیت و اثرگذاری تدریس و مدرس است؛ ازاین‌رو، لازم است الگوها و ابزارهایی برای توصیف و سنجش آن­ها ایجاد شود. یکی از دروس آموزشی که فراگیران زیادی به آن علاقه دارند، زبان انگلیسی است؛ بنابراین، ایجاد ابزار سنجش و نیز ارائه الگویی مناسب برای توصیف کیفیت تدریس و اثربخشی در این حیطه امری ضروری است. تحقیق حاضر با هدف ارائه چنین ابزار و الگویی در دو مرحله کیفی و کمّی صورت پذیرفت که نتایج مرحله کیفی به ارائه یک الگو و نیز یک پرسش‌نامه جهت سنجش آن انجامید. نتایج مرحله کیفی نشان داد الگوی کیفیت مدرس از هفت عامل/ فاکتور اصلی تشکیل شده است: 1. پیش‌شرط‌های تدریس؛ 2. مهارت­های عملی کلاسی؛ 3. مهارت‌های اجتماعی- ارتباطی؛ 4. سازمان‌دهی و برنامه­ریزی آموزش؛ 5. رشد حرفه­ای؛ 6. مهارت­های مدیریت کلاس؛ 7. مهارت­های کنترل یادگیری و رشد فراگیران. براساس این عوامل، یک پرسش‌نامه 48سؤالی طراحی شد؛ سپس در مرحله کمّی، با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، اعتبار، پایایی و معناداری تمام عوامل و سؤالات سازنده آن‌ها بررسی شد. براساس نتایج آماری به‌دست‌آمده می­توان هم الگوی ارائه‌شده و هم پرسش‌نامه را قابل قبول و قابل استفاده دانست. پرسش‌نامه حاصل از این مطالعه می­تواند در ارزیابی مدرسان و نیز کنترل کیفی آموزشگاه­های زبان و نیز درصورت نیاز، در مدارس استفاده شود.
متن کامل [PDF 262 kb]   (2735 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1396/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.