دوره 7، شماره 5 - ( 1395 )                   جلد 7 شماره 5 صفحات 293-310 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shoja Rizvi S, Roshan B, Pourebrahim S, Saboori N. Analyzing the process of embodiment metaphor comprehension growth in 2 to 5 years Old Persian language children. IQBQ. 2016; 7 (5) :293-310
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-5907-fa.html
شجاع رضوی سعیده، روشن بلقیس، پور ابراهیم شیرین، صبوری نرجس بانو. بررسی فرایند رشد ‌درک استعاره‌ی بدن‌مند درکودکان2 تا5 ساله‌ی فارسی‌زبان. جستارهای زبانی. 1395; 7 (5) :293-310

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-5907-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان‌شناسی‌ همگانی، دانشگاه پیام‌نور/ عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون، پژوهشگاه میراث فرهنگی، تهران، ایران
2- دانشیار زبان‌شناسی ‌همگانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
3- استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
چکیده:   (1440 مشاهده)
نظام مفهومی ما که بر‌اساس آن فکر و عمل می‌کنیم، ماهیتی اساساً مبتنی بر استعاره دارد. کودک نیز از آغاز زبان‌آموزی با این تعامل شناختی روبه‌رو است. بر همین اساس بر پایه دانش اندک خود از محیط و واژگان، از نظام استعاری بزرگ‌سالان نیز بهره می‌برد. کودک امروز دارای دانش شناختی متفاوتی از کودک زمان پیاژه و حتی پس از آن است. وسایل ارتباط جمعی، اسباب بازی‌های مدرن مانند ایکس باکس و تبلت، کتاب‌های مصوّر و انواع پازل‌ها همگی دنیای شناختی کودک را متحول ساخته است. به همین منظور، بازبینی زمان درک استعاری کودک، موضوع قابل توجهی است که پژوهش حاضر به آن پرداخته است. در این پژوهش میدانی، 60 کودک دختر و پسر 2 -‌ 5 ساله در شرایط آزمونی قرار گرفتند. برای انجام پژوهش حاضر، آزمون خودساخته‌ای بر‌ مبنای گردآوری عبارات استعاری کودک فارسی‌زبان و پژوهش میدانی بیالکا- پیکال (2003) صورت گرفت. یافته‌های پژوهش، حاوی زمان درک عبارات استعاری بدن‌مند و علاوه بر آن، میزان درک کودک با توجه به متغیر سن می‌باشد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج بررسی بیالکا-‌ پیکال (2003) همسو بوده است؛ با این تفاوت که پژوهش بیالکا- پیکال کودکان را از سه سال و سه ماهگی مورد بررسی قرار داده و پژوهش حاضر، کودکان فارسی‌زبان را از سن دوسالگی دارای درک عبارات استعاری بدن‌مند می‌داند. در این بررسی مشخص گردید که میزان درک با توجه به متغیر سن و علایق شناختی کودک رو به افزایش است.
متن کامل [PDF 897 kb]   (873 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: زبان شناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code