مقالات پذیرفته شده در نوبت انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


عضو هیئت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ، firoozeh.asghari@gmail.com
چکیده:   (1071 مشاهده)
ارتباط میان زبان و فرهنگ نه تنها از موضوعات اصلی محققان حوزه آموزش زبان است،  بلکه از موضوعات مورد توجه در مطالعات حوزه بین المللی سازی آموزش عالی به منظور کاهش چالش های فرهنگی دانشجویان بین المللی در کشور مقصد بشمار می‌رود. هدف از انجام پژوهش کیفی حاضر، تحلیل کتاب آموزشی « فرهنگ» به یادگیرندگان سطح مقدماتی زبان فرانسه از دیدگاه توانش بین فرهنگی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی است. کتاب به آموزش فرهنگ فرانسه و فرانکوفونی با هدف ارتقای سازگاری دانشجویان خارجی در فرانسه اختصاص دارد. براساس یافته‌ها ، کتاب با تمرکز بر «فرهنگ اختصاصی کشور هدف»، حول  دو حوزه اصلی فرهنگ عام فرانسه و فرهنگ روزمره فرانسویان ،نقش موثری در ارتقای «دانش فرهنگی» دانشجویان خارجی درباره کشورفرانسه ایفا می نماید. کتاب اگرچه با ایجاد فضایی برای تحلیل و تفسیر «فرهنگ فرانسه» ، آگاهی از « فرهنگ خودی» و امکان مقایسه با «فرهنگ دیگری» و همچنین پردازش دانش کسب شده به تقویت «دانش و مهارت بین فرهنگی» دانشجویان کمک می کند. اما به دلیل اختصاص بخش قابل توجه کتاب به فرهنگ اختصاصی فرانسه، نیازمند بازبینی و توجه به فرهنگ های دیگر به منظورایجاد فضایی چندفرهنگی برای ارتقای موثر «نگرش بین فرهنگی» و «آگاهی فرهنگی انتقادی» دانشجویان بین المللی است. نتیجه نهایی نشان می‌دهد تقویت دیدگاه بین فرهنگی «مولفان» در تدوین کتاب برای دانشجویان خارجی و ایفای نقش موثر «مدرسان» درتقویت  تعاملات بین فرهنگی در کلاس از عوامل اصلی در افزایش یادگیری موثر و بروز کنش بین فرهنگی مناسب توسط دانشجویان در موقعیت واقعی است.
     
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.