دوره 4، شماره 1 - ( 1392 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 224-203 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات شعبۀ ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (5137 مشاهده)
ساخت اطلاع به عنوان یکی از بخش­های دستور زبان (Lambrecht, 1994) به میزان بجایییک صورت زبانی در یک موقعیت ارتباطی و کلامی خاص مرتبط می­شود. به عبارت دیگر، در ساخت اطلاع مسئله این است که در یک موقعیت خاص از بین چندین صورت زبانی با معنای گزاره­ای و تحلیلی مشابه، کدام صورت زبانی بجا و کدام نابجاست. در این پژوهش برخی از پیامدهای عملی نظریۀ ساخت اطلاع برای ترجمه تبیین شده است. برای تحقق این هدف، پرسش نامه­ای طراحی شد که در آن آزمودنی­ها در دو مرحلۀ پیش­آزمون و پس­آزمون به سؤال هایی درمورد صرف و نحو جواب دادند. نتایج به دست آمده از به کارگیری آزمون T4 جفتی روی داده­ها نشان می دهد در آزمون صرف تفاوت مشاهده شده بین عملکرد آزمودنی­ها در دو مرحلۀ آزمون معنا­دار بوده؛ درحالی که در آزمون نحو تفاوت معنا­دار نبوده است. پیامد این پژوهش برای ترجمه این است که ترجمۀ تحت اللفظی صورت­های زبانی به ویژه در حوزۀ صرف به تولید صورتی نابجا منجر می­شود؛ اما در حوزۀ نحو ممکن است به تولید ساختی بینجامد. پیامد دیگر این است که برای ارائه ترجمه ای با ارزشِ نقشی برابر، مانند دیگر حوزه­های دستور زبان، مترجمان به آموزش صوری ساخت اطلاع نیاز دارند.
متن کامل [PDF 293 kb]   (3566 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: زبان
انتشار: 1391/2/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.