دوره 7، شماره 5 - ( 1395 )                   جلد 7 شماره 5 صفحات 255-282 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rouhi A, jafarigohar M, Abdavi N. Individualized Assessment of the Effect of Recasts and Prompts on Grammatical, Lexical, and Phonological Errors. IQBQ. 2016; 7 (5) :255-282
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-9120-fa.html
روحی افسر، جعفری گهر منوچهر، عبدوی نسیم. ارزیابی فردی تأثیر بازخورد اصلاحی بازسازی و وادارسازی بر خطاهای گفتاری ساختار، واژگان و تلفظ. جستارهای زبانی. 1395; 7 (5) :255-282

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-9120-fa.html


1- استادیار دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
2- دانشیار دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
3- دانشجوی دکتری، دانشگاه پیام‌ نور، تهران، ایران
چکیده:   (1334 مشاهده)
مطالعات پیشین نشان می‌دهد که تأثیر مثبت بازخورد اصلاحی در عملکرد زبان‌آموز، در برخی حوزه‌های زبانی نسبت به بقیه حوزه‌ها بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف افزایش آگاهی در زمینه کارآمدی دو روش عمده بازخورد اصلاحی یعنی روش بازسازی و وادارسازی در رابطه با حوزه‌های مختلف زبانی (ساختار، واژگان و تلفظ) انجام شده است. هفتاد و شش زبان‌آموز ایرانی با سطح متوسط توانش انگلیسی، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه تقسیم شدند. در گروه اول آزمایشی، بازخورد اصلاحی به صورت بازسازی و در گروه دوم به صورت وادارسازی انجام گرفت. گروه گواه هیچ بازخورد اصلاحی دریافت نکردند. پنجاه و چهار ساعت از تعاملات این سه گروه ضبط صوتی شد و بخش‌هایی که بر عناصر زبانی متمرکز بودند، شناسایی و ثبت شدند. ارزیابی تأثیر بازخورد از طریق آزمون‌های فردی صورت گرفت که براساس خطاهای زبانی هر فرد تهیه شده بود. تحلیل نتایج مربوط به پس‌آزمون‌های فردی بلافصل و تأخیری نشان داد که عملکرد زبان‌آموزان در مورد اصلاح خطاهای ساختاری و واژگانی بعد از دریافت بازخورد بازسازی و وادارسازی تفاوت معنی‌داری نداشت. اما در مورد خطاهای تلفظ، عملکرد زبان‌آموزانی که بازخورد بازسازی دریافت کرده بودند به صورت معنی‌داری از عملکرد گروه وادارسازی بهتر بود. همچنین نتایج نشان داد که عملکرد هر دو گروه آزمایشی در تمامی حوزه‌های زبانی مورد مطالعه در این پژوهش، به صورت معنی‌داری بهتر از گروه گواه بود.
متن کامل [PDF 334 kb]   (1182 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code