دوره 6، شماره 7 - ( 1394 )                   جلد 6 شماره 7 صفحات 183-204 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrabi Sari I. Developmental process in the use of lexical cohesive devices in the Persian-speaker children. IQBQ. 2016; 6 (7) :183-204
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-9615-fa.html
محرابی ساری ایران. روند رشد کاربرد ابزار انسجام واژگانی در کودکان فارسی‌زبان. جستارهای زبانی. 1394; 6 (7) :183-204

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-9615-fa.html


دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه علامه‌طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (2549 مشاهده)
پژوهش حاضر در چارچوب نظریه انسجام هلیدی و حسن (1976)، توانایی سازماندهی روایی کودکان فارسی‌زبان را با به‌کارگیری روش تجربی= میدانی مورد بررسی و مقایسه قرار داده است. به این منظور، 15 کودک (‌8 پسر و 7 دختر) در سنین چهار تا هفت‌ساله از یک مهد کودک در غرب تهران گزینش شدند. سپس به‌منظور بررسی عملکرد این کودکان در سازماندهی گفتمان ازطریق به‌کارگیری ابزار انسجام واژگانی، دو آزمون بازگویی و تولید داستان، با استفاده از دو کتاب مصوّر کودک اجرا گردید و با درنظر‌گرفتن رشد انسجام واژگانی، داستان‌های آن‌ها مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. هدف اصلی این تحقیق آن بوده است که با ارزیابی توانایی سازماندهی گفتمان روایی در کودکان فارسی‌زبان به شناخت و ارزیابی بهتری از توانش گفتمانی آن‌ها دست یابیم.
بر پایه یافته‌های این تحقیق می‌توان گفت که اولاً کودکان در هر سه گروه سنی قادر به به‌کارگیری صحیح ابزارهای انسجام واژگانی به‌منظور سازماندهی داستان‌های خود هستند. نتیجه دیگر این‌که تمامی گروه‌های سنی از میان زیرمجموعه‌های انسجام واژگانی (تکرار و باهم‌آیی)، در هر دو آزمون، بیشتر تمایل به کاربرد «تکرار» دارند و در‌نهایت این‌که عملکرد کودکان در آزمون بازگویی داستان در مقایسه با آزمون تولید داستان به لحاظ تعداد بندها و مؤلفه‌های انسجام واژگانی متفاوت می‌باشد.
 
متن کامل [PDF 316 kb]   (1500 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۳/۴/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code