دوره 8، شماره 6 - ( 1396 )                   جلد 8 شماره 6 صفحات 161-189 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atai M R, Iranmehr A, Babaii E. A Critical Evaluation of EAP programs in Iran: Document Analysis and Authorities/Policy-makers’ Perspectives. IQBQ. 2018; 8 (6) :161-189
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-9826-fa.html
عطایی محمودرضا، ایرانمهر ابوطالب، بابایی عصمت. ارزیابی انتقادی دوره های زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی در ایران: تحلیل محتوایی اسناد زبانی و دیدگاه های متخصصان و برنامه ریزان. جستارهای زبانی. 1396; 8 (6) :161-189

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-9826-fa.html


1- استاد گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (876 مشاهده)
این مطالعه با هدف بررسی سیاست آموزش زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی در ایران و اینکه تا چه حد سیاست­گذاری­ها با اجرا مطابقت دارد، انجام شده است. بدین­منظور، ابتدا سرفصل­های دروس زبان تخصصی که در سطح کلان طراحی شده­اند با روش تحلیل محتوایی اسناد مورد بررسی قرار گرفت و سپس از طریق مصاحبه، با دیدگاه­های متخصصان این حوزه هم­سو­سازی شد تا میزان انطباق بین سطوح سیاست­گذاری و اجرا مشخص شود. محورهایی از چارچوب سیاست آموزش زبان کاپلان و بالدوف (2005) به­عنوان چارچوب نظری مطالعه انتخاب شد. بررسی تحلیل محتوایی اسناد زبان تخصصی و مصاحبه با متخصصان بیانگر آن است که در برنامۀ زبان ­تخصصی در ایران اختلافاتی بین سطوح سیاست­گذاری و اجرا وجود دارد. مضاف بر آنکه این برنامه در سطح سیاست­گذاری نیز ضعف­ها و کاستی­های جدی دارد. یافته­ها بیانگر آن است که به منظور رسیدن به یک وضعیت قابل قبول در برنامۀ مذکور، نیاز مبرمی به بازنگری دوره­های زبان تخصصی در هر دو سطح سیاست­گذاری و اجرا وجود دارد.
متن کامل [PDF 324 kb]   (624 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code