@ARTICLE{Zeighami, author = {Ghaseminasab, Reza ali and Zeighami, Ali and Mirahmadi, Reza and }, title = {The Linguistic Analysis of American Exit from Joint Comprehensive Plan of Action in the Discourses of Al-Arabia and Al-Manar Satellite Channel}, volume = {10}, number = {3}, abstract ={رسانه­ها نمی­توانند مخاطبان خود را وادار سازند که «چگونه» بیندیشند؛ اما می­توانند با به­کارگیری مهارت­هایی، آن­ها را ترغیب کنند که به «چه موضوعی» فکر کنند، به همین منظور با برجسته­سازی پیام­هایی که در راستای اهداف آن­هاست، توجه مخاطبان را به آن موضوع جلب می­کنند. برای برجسته­سازی پیام در رسانه­ها، تکنیک­های مختلفی وجود دارد که از جمله آن­ها، تکنیک­های زبانی است. پژوهش حاضر به تحلیل زبان­شناختی خروج امریکا از برجام در گفتمان­های دو شبکۀ «العربیه» عربستان و«المنار» لبنان با استفاده از الگوی ون­دایک می­پردازد. «برجسته­سازی» و «حاشیه­رانی» تکنیک­هایی هستند که این دو شبکه تلاش کردند با بهره­گیری از آن، قوت گفتمان خود را برجسته کنند ودرمقابل قوت غیر (دشمن) را به حاشیه ببرند و ضعف وی را برجسته کنند. داشتن ایدئولوژی متفاوت نسبت به برجام، معیار اصلی انتخاب این دو شبکۀ خبری بوده است. این شبکه­ها تلاش کردند با استفاده از ابزارهای زبانی چون تکرار، مبالغه، تضاد، قصر و... به­دنبال تأثیرگذاری بر مخاطب و اقناع وی باشند و به همین منظور با انتخاب دقیق حروف و واژگان به‌کار رفته در متن اخبار، واقعیت­ها را به گونه­ای دیگر نشان دهند و پیام پنهان مورد نظر خود را زیرکانه و غیرمستقیم به مخاطبان منتقل کنند. }, URL = {http://lrr.modares.ac.ir/article-14-26989-fa.html}, eprint = {http://lrr.modares.ac.ir/article-14-26989-fa.pdf}, journal = {Language Related Research}, doi = {}, year = {2019} }