AU - Ghaseminasab, Reza ali AU - Zeighami, Ali AU - Mirahmadi, Reza TI - The Linguistic Analysis of American Exit from Joint Comprehensive Plan of Action in the Discourses of Al-Arabia and Al-Manar Satellite Channel PT - JOURNAL ARTICLE TA - mdrsjrns JN - mdrsjrns VO - 10 VI - 3 IP - 3 4099 - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-26989-fa.html 4100 - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-26989-fa.pdf SO - mdrsjrns 3 AB  - رسانه­ها نمی­توانند مخاطبان خود را وادار سازند که «چگونه» بیندیشند؛ اما می­توانند با به­کارگیری مهارت­هایی، آن­ها را ترغیب کنند که به «چه موضوعی» فکر کنند، به همین منظور با برجسته­سازی پیام­هایی که در راستای اهداف آن­هاست، توجه مخاطبان را به آن موضوع جلب می­کنند. برای برجسته­سازی پیام در رسانه­ها، تکنیک­های مختلفی وجود دارد که از جمله آن­ها، تکنیک­های زبانی است. پژوهش حاضر به تحلیل زبان­شناختی خروج امریکا از برجام در گفتمان­های دو شبکۀ «العربیه» عربستان و«المنار» لبنان با استفاده از الگوی ون­دایک می­پردازد. «برجسته­سازی» و «حاشیه­رانی» تکنیک­هایی هستند که این دو شبکه تلاش کردند با بهره­گیری از آن، قوت گفتمان خود را برجسته کنند ودرمقابل قوت غیر (دشمن) را به حاشیه ببرند و ضعف وی را برجسته کنند. داشتن ایدئولوژی متفاوت نسبت به برجام، معیار اصلی انتخاب این دو شبکۀ خبری بوده است. این شبکه­ها تلاش کردند با استفاده از ابزارهای زبانی چون تکرار، مبالغه، تضاد، قصر و... به­دنبال تأثیرگذاری بر مخاطب و اقناع وی باشند و به همین منظور با انتخاب دقیق حروف و واژگان به‌کار رفته در متن اخبار، واقعیت­ها را به گونه­ای دیگر نشان دهند و پیام پنهان مورد نظر خود را زیرکانه و غیرمستقیم به مخاطبان منتقل کنند. CP - IRAN IN - Arabic Language and Literature Department of Semnan University LG - eng PB - mdrsjrns PG - 119 PT - مقالات علمی پژوهشی YR - 2019