TY - JOUR T1 - Differential Effects of Corrective Feedback on the EFL Learners’ Acquisition of Conditionals and Articles TT - تأثیر افتراقی بازخورد اصلاحی بر یادگیری جملات شرطی و حروف تعریف زبان انگلیسی در زبان‌آموزان JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 6 IS - 5 UR - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-5056-fa.html Y1 - 2015 SP - 235 EP - 259 KW - form-focused instruction KW - "feedback KW - L2 acquisition KW - implicit/ explicit L2 knowledge KW - English language N2 - این مطالعه به مقایسه تأثیر دو نوع بازخورد مکتوب صورت‌محور (بازخورد اصلاحی مستقیم و توضیحات فرازبانی که به کل کلاس داده می‌شود) بر صحت و درستی به‌کار‌بردن جمله شرطی نوع سوم و حروف تعریف نامعین توسط زبان‌آموزان ایرانی می‌پردازد. در هر دو نوع بازخورد، یک‌بار فرصت بازنویسی به زبان‌آموزان داده شد و در بار دیگر چنین فرصتی به آن‌ها داده نشد. صحت و درستی در نوشتارهای جدید زبان‌آموزان سنجیده شد. بازخورد، منجر به افرایش صحت و درستی نوشتار در‌خصوص جملات شرطی‌ غیر واقعی گردید. در این پژوهش نشان داده شد که کارآیی و اثر‌بخشی بازخورد اصلاحی مستقیم، طولانی‌مدت‌تر از توضیحات فرازبانی می‌باشد. همچنین دادن فرصت برای باز‌نویسی، تأثیر بازخورد را افزایش داد. در‌کل، در این مطالعه نشان داده شد که بازخورد اصلاحی مستقیم همراه با دادن فرصت برای بازنویسی، مؤثرترین نوع بازخورد می‌باشد. نتایج حاکی است چنانچه بازخورد مکتوب صورت‌محور، درباره چند ویژگی‌ باشد که پیچیدگی و برجستگی آن‌ها متفاوت باشد، به احتمال قوی، زبان‌آموزان بر ساختاری تمرکز خواهند نمود که کمک بیشتری به فهم معنای کلی متن می‌کند. نتایج همچنین نشان داد که اصلاح مستقیم خطا و اشتباهات زبان‌آموزان، در رابطه با ساختارهای نحوی پیچیده، سودمندتر از دادن توضیحات فرازبانی در آن خصوص است. M3 ER -