RT - Journal Article T1 - Compare the effectiveness of direct training and multimedia education to improve six different type of Dysgrphia JF - mdrsjrns YR - 2017 JO - mdrsjrns VO - 8 IS - 3 UR - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-819-fa.html SP - 265 EP - 290 K1 - dysgraphia K1 - direct instruction K1 - multimedia instruction K1 - Wechsler Intelligence Test K1 - Semnan Schools AB - املا یکی از موضوع‌ها و مهارت‌های تحصیلی است که خلاقیت در آن جایی ندارد و فقط الگویی است که ترکیب، ترتیب، اندازه و تعداد حروف و علامت‌ها به­عنوان صورت صحیح کلمه در آن پذیرفته می‌شود. کودکان دارای اختلال املا بیشتردر این الگوها مشکل دارند. روش‌های زیادی برای درمان اختلال مورد نظر وجود دارد. این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی روش آموزش مستقیم و آموزش چند رسانه­ای بر شش نوع اختلال املا انجام شده است. روش پژوهش از نوع پژوهش­های آزمایشی با پیش­آزمون و پس­آزمون و گروه کنترل است. پس از تهیۀ ابزارهای لازم برای این پژوهش یعنی نرم­افزار آموزش املای ساخته­شدۀ خوش خلق و آزمون املای کریمی (1389) و آزمون هوش وکسلر، کودکان 8 تا 16 سال، تعداد 39 نفر دانش­آموز دختر پایۀ سوم ابتدایی با روش نمونه گیری چند مرحله­ای از بین مدارس شهر سمنان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه 13 نفری جایگزین شدند. یک گروه، تحت اجرای متغیر مستقل آموزش مستقیم و گروه دوم، تحت اجرای متغیر مستقل آموزش چندرسانه­ای قرار گرفتند و گروه گواه، آموزشی دریافت نکرد. پس از جمع­آوری نمره‌های املای دانش‌‌آموزان هر سه گروه در پیش آزمون و پس آزمون داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش مستقیم و آموزش چند رسانه‌‌ای نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بر بهبود اختلال املا اثربخش بوده است. در عین حال آموزش چند رسانه‌‌ای در کاهش غلط‌های نوع حافظۀ توالی دیداری و تمیز دیداری- دقت اثربخش­تر از آموزش مستقیم بوده و آموزش مستقیم نیز در کاهش غلط‌های نوع آموزشی، دقت، جاانداختن و نارسانویس اثربخش­­تر از آموزش چند رسانه‌‌ای بوده است. LA eng UL http://lrr.modares.ac.ir/article-14-819-fa.html M3 ER -