TY - JOUR T1 - Pragmatic and Grammatical competence in Language Impairment: A Window onto Domain Specificity TT - توانایی دستوری و کاربردشناختی در آسیب زبانی: دریچه ای به سوی بررسی حوزه ای بودن زبان JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 7 IS - 4 UR - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-8879-fa.html Y1 - 2016 SP - 1 EP - 21 KW - Morphology KW - Pragmatics KW - Reference KW - modularity of language KW - language impairment N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی مستقل بودن توانایی­های زبانی در ذهن انسان است؛ بنابراین، در پژوهش حاضر، توانایی دستوری و کاربردشناسی کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی را بررسی می‌شود تا از داده­های بالینی به­دست‌آمده برای تبیین نظریه حوزه­ای بودن زبان استفاده شود. در این مقاله، ابتدا آزمون آسیب ویژه زبانی، آزمون رشد زبان و نمونه گفتاری از شش کودک مبتلا به آسیب ویژه زبانی گرفته شد و با شش کودک همتای زبانی طبیعی و شش کودک همتای سنی طبیعی مقایسه گردید. سپس در داده­های به­دست‌آمده، مشخصه­های تصریفی و کاربردشناختی این کودکان بررسی شد. برای بررسی و تحلیل داده­ها از نرم‌افزارspss(16) ، برای توصیف داده­ها از آمار توصیفی و برای مقایسه نتایج بین گروه­ها از آزمون من­ویتنی، ویلکاکسون استفاده شد. با بررسی ویژگی­های تصریفی و کاربردشناختی (ارجاعی) در کودکان مبتلا، روشن شد که کودکان مبتلا ازنظر دستوری (تکواژهای تصریف زمانی) درمقایسه با همتایان سنی و زبانی ضعیف هستند؛ اما در ویژگی­های کاربردشناسی (ارجاعی) تفاوت معناداری بین گروه مبتلا و همتای زبانی یافت نشد. نتایج پژوهش­ همچنین نشان داد که باوجود آسیب دستوری در کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی، کاربردشناسی آن‌ها سالم است که این مسئله حوزه­ای بودن زبان را تأیید می‌کند. M3 ER -