TY - JOUR T1 - The Study of “No-where” (Nākojā Ābād) Concept in Two Persian Treatises of Sohrawardi Beasd on Cognitive Metaphor Theory TT - مفهوم «ناکجاآباد» در دو رساله سهروردی براساس نظریه استعاره شناختی JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 4 IS - 3 UR - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10195-fa.html Y1 - 2013 SP - 237 EP - 260 KW - Cognitive metaphor KW - Mega-metaphor KW - Micro-ometaphor KW - mapping KW - No-where KW - Sohrawardi KW - Song of Gabriel wing KW - In the fact of love N2 - نخستین بار، سهروردی اصطلاح «ناکجاآباد» را در آثارش به کار برد تا «عالم مثال» را که جهانی خارج از ادراک عام آدمی است، توصیف و تصویر کند. نگارنده در این مقاله به بررسی تعبیر «ناکجاآباد» به منزله یک کلان استعاره در دو رساله آواز پرجبرئیل و فی الحقیقةالعشق پرداخته است؛ به این ترتیب که براساس تحلیل نگاشت های استعاریِ ناکجاآباد نشان داده که استعاره های مرکزی «ناکجاآباد مکان است» و «ناکجاآباد لامکان است» درنهایت مؤید کلان این استعاره است: «ناکجاآباد عالم مثال است». به عبارت دیگر، سهروردی بنا بر ذهنیّتی که درباره عالم مثال داشته، تعمیم های معنایی متعددی را در سطح خرده استعاره ها برای توصیف و تصویرسازیِ «ناکجاآباد» به کار برده است. هدف نگارنده این است که برخی از گسترده ترین الگوهای استعاری ناکجاآباد را در دو اثر نام برده نشان دهد و تبیین کند که چگونه سهروردی درون چارچوبی زیبایی شناختی و در عین حال فلسفی و عرفانی، نظر خود را درباره این مکان بیان کرده است. M3 ER -