TY - JOUR JF - mdrsjrns JO - LRR VL - 2 IS - 2 PY - 2011 Y1 - 2011/7/01 TI - Revisiting the Approach of National Curriculum towards Foreign Language Education TT - نگاهی دوباره به رویکرد برنامه درسی ملی نسبت به آموزش زبان‌های خارجی N2 - این مقاله با توجه‌کردن به نقاط قوت برنامه درسی ملی، در‌ صدد نقد و ارزیابی رویکرد این سند نسبت به آموزش زبان‌های خارجی از سه منظر می‌باشد؛ 1. بررسی بخش زبان‌های خارجی از دیدگاه مبانی نظری و روش‌شناختی و هماهنگی و شفافیت محتوای درونی؛ 2. نقد و بررسی محتوایی بر اساس مبانی بنیادین سیاستگذاری موجود در ادبیات مربوطه و 3. نقد بخش مربوطه بر اساس اسناد کلان کشور. بدین منظور ابتدا بخش‌های مرتبط برنامه درسی ملی را تحلیل محتوایی کردیم. نتایج نشان می‌دهد که برنامه موجود علاوه بر اینکه دارای نقاط قوتی از جمله حرکت به سمت تمرکز‌زدایی و افزایش ساعات تدریس آموزش زبان انگلیسی است، دارای نقاط ضعفی همچون عدم‌هماهنگی و ارتباط اهداف و ابهام و عدم‌شفافیت بعضی مطالب مطرح‌شده نیز می‌باشد. سپس برای نقد سند از دیدگاه دوم، برنامه درسی ملی بر اساس شش اصل مستخرج از ادبیات مربوطه مورد ‌ارزیابی قرار گرفت که نتایج نشان‌دهنده هماهنگی و گاه نا‌هماهنگی محتوای سند با این اصول است. در ادامه محتوای بخش زبان‌های خارجی برنامه درسی ملی به عنوان یک حوزه یادگیری از نقطه‌نظر همخوانی با اهداف و جهت‌گیریهای مطرح‌شده در اسناد کلان کشور مورد ‌بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که بخش زبان‌های خارجی برنامه درسی ملی (نگاشت سوم) نمی‌تواند زمینه را برای رسیدن به اهداف مطرح‌شده در اسناد بالا دستی فراهم کند. در پایانِ مقاله حاضر، راهکارهایی برای تدوین راهنمای برنامه درسی زبان انگلیسی ارائه شده است. SP - 0 EP - 0 AU - Kiany, Gholam Reza AU - Momenian, Mohammad AU - Navidinia, Hossein AD - Associate in Teaching English as a Foreign Language, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran KW - Policies and purposes of foreign language education KW - Macro- documents of the country KW - National curriculum KW - English language curriculum UR - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10218-fa.html ER -