%0 Journal Article %A Mirdehghan, Mahinnaz %A Nejati, Vahid %A Davoodi, Elnaz %T A Comprehensive Study of Persian Proverbs among Monolingual and Bilingual Adolescents Comparatively on the Basis of the Constraint Satisfaction Model %J Language Related Research %V 3 %N 3 %U http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10749-fa.html %R %D 2012 %K gender, Proverb, Constraint satisfaction model, Linguistic context, Familiarity, Bilingualism, %X پژوهش حاضر تحلیلی است مقطعی­ مقایسه­ای که بر پایه مدل اقناع محدودیت انجام شده است. در این پژوهش عملکرد نوجوانان یک­زبانۀ فارسی­زبان با نوجوانان دو­زبانۀ آذری- فارسی­زبان در درک ضرب­المثل­ها در زبان فارسی مقایسه شده است. در انجام تحقیق 142 نفر دانش­ آموز از مقطع دبیرستان، در دو گروه یک­زبانه و دوزبانه، با دامنۀ سنی 15 تا 18 سال و در دو جنسیت زن و مرد به منظور بررسی تأثیر متغیرهای «بافت زبانی»، «آشنایی» و «جنسیت» بر «سرعت درک» (زمان پاسخگویی) ضرب­المثل­های زبان فارسی مورد بررسی قرار گرفته­اند. آزمون مورد استفاده در این مطالعه، آزمون درک ضرب­المثل است که به صورت نرم­افزاری تهیه شده، داده­ها در آن به صورت فایل متنی ذخیره و زمان پاسخگویی به سؤالات به میلی­ثانیه اندازه­گیری شده است. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس دوطرفه و آزمون تی مستقل صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها تأثیر معنی­­دار هریک از این متغیرها را نشان می دهد، و کارایی مدل اقناع محدودیت در درک ضرب­المثل های زبان فارسی را پشتیبانی می کند. %> http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10749-fa.pdf %P 193-216 %& 193 %! %9 %L A-14-1000-8309 %+ Assistant Professor, Department of Linguistics, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran %G eng %@ 2322-3081 %[ 2012