TY - JOUR JF - mdrsjrns JO - LRR VL - 8 IS - 2 PY - 2017 Y1 - 2017/5/01 TI - The Effect of Auditory Training on Social Skills Functions of Bilingual Persian-Kurdish Students TT - تأثیر تربیت شنوایی بر کارکرد‌های اجتماعی مهارت‌‌ شنیداری دانش‌آموزان دوزبانه کُردی- فارسی N2 - افراد علاوه بر مهارت‌های فردی به مهارت‌های دیگری نیز نیاز دارند که هر کدام می‌تواند به‌نوعی در داشتن زندگی موفق در یک جامعه تأثیرگذار باشد. از این میان، توانایی‌ برقراری ارتباط و ایجاد مناسبات اجتماعی از جمله مهم‌ترین آن مهارت‌ها است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تربیت شنوایی بر کارکردهای اجتماعی مهارت‌ شنیداری دانش‌آموزان دوزبانه کُردی- فارسی کلاس‌های درس دوره ابتدایی انجام گرفته است. بنابراین، ابتدا انواع گوش‌دادن و سپس چالش‌ها و موانع موجود بر سر راه کسب آن ارائه گردید و راه‌های تربیت شنوایی در آموزش و تدریس مهارت گوش‌دادن برای آموزگاران توضیح داده شد. در این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شده است. شیوه جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه بود که با توجه به «جدول مورگان» و از طریق نمونه‌گیری خوشه‌گیری تک‌مرحله‌ای و نمونه‌گیری تصادفی در بین معلمان توزیع گردید. در بخش میدانی پژوهش، برای سنجش میزان کیفیت‌بخشی و ارتقای مهارت گوش‌دادن دانش­آموزان کُرد‌زبانِ تحت تأثیر تربیت شنوایی، داده‌ها به کمک معلمان از پرسش‌نامه استخراج گردید و به کمک روش‌های آمار استنباطی (خی‌دو) اندازه‌گیری شد. نتیجه تحلیل داده‌ها با توجه به آزمون مجذور (خی‌دو) چنین به ‌دست ‌آمده است: محاسبه کمیّت تمام سنجه‌های بررسی‌شده با درجه آزادی d. f=6 از مجذور (خی‌‌دو) جدول (12.59) در سطح 5/0 بزرگ‌تر بود. بنابراین میان تربیت شنوایی و مهارت شنیداری رابطه وجود داشت و می‌توان گفت که تربیت شنوایی تا‌ حدود زیادی بر مهارت‌های شنیداری دانش‌آموزان تأثیر مثبت دارد. SP - 53 EP - 76 AU - Vakilifard, Amirreza AU - Kamari, Hossein AU - Ostadzadeh, Zahra AD - Assistant Professor, Department of Persian Language International University of Imam Khomeini (RA), Qazvin, Iran KW - Auditory training KW - Social functions KW - auditory skills KW - Listening types KW - Bilingualism KW - Kurdish speakers KW - Persian speaker UR - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-11879-fa.html ER -