AU - Ahadi, hourieh TI - Comparing expressive grammar in children with autism and typically developing children PT - JOURNAL ARTICLE TA - mdrsjrns JN - mdrsjrns VO - 8 VI - 3 IP - 3 4099 - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-11964-fa.html 4100 - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-11964-fa.pdf SO - mdrsjrns 3 AB  - آسیب زبانی یکی از مشخصه­های اصلی کودکان مبتلا به ­اُتیسم است، با این­ حال در پژوهش­های مربوط به اُتیسم، ویژگی­های زبانی، به­ویژه دستوری این کودکان به صورت جامع بررسی نشده است و اطلاعات اندکی از نیمرخ زبانی افراد فارسی­زبان مبتلا به ­اُتیسم وجود دارد و به علت ناهمگونی موجود در اُتیسم نیز، لازم است بررسی­های گسترده­ای دربارۀ ویژگی­های زبانی این کودکان در زبان­های مختلف انجام گیرد. هدف این مطالعه بررسی ویژگی­های دستوری در کودکان فارسی­زبان مبتلا به اُتیسم و آشکار ساختن تفاوت­های دستور بیانی آن­ها از کودکان طبیعی همتای سنی و همتای زبانی است. در این مطالعۀ 10 کودک ( 6-9 ساله) مبتلا به ­اُتیسم با عملکرد بالا و 20 کودک طبیعی (10 کودک همتای سنی و 10 کودک همتای زبانی) شرکت داشتند. برای تشخیص کودکان اُتیسم با عملکرد بالا از آزمون گارز و آزمون غربالگری اُتیسم استفاده گردید. بعد از اجرای آزمون بیان دستوری، پاسخ‌های آن‌ها ثبت و تحلیل شد. نتایج به­دست آمده نشان داد در ساختارهای مربوط به جملات شرطی، تعجبی، ضمایر اشاره، کسرۀ اضافه و ساخت سببی، بین دو گروه مبتلا به اُتیسم و همتای سنی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<P) و در ساخت­های مربوط به جملات پرسشی دارای پرسش­واژه و جملات پرسشی بله/خیر، بند موصولی متممی، ضمایر متصل، منفصل، تقابلی، و نیز حرف اضافه بین دو گروه مبتلا به اُتیسم و همتای سنی و زبانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 P<). بنابراین تولیدساخت­های پرسشی، موصولی و ضمایر از مشکلات زبانی مهم در این کودکان است که باید افزون­بر تشخیص، در درمان نیز مورد توجه جدی قرار گیرد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - mdrsjrns PG - 1 PT - YR - 2017